لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

امریکا قتل عام مسیحیان، شیعیان و یزیدی‌ها توسط داعش را محکوم کرد


وزارت خارجۀ امریکا در یک گزارش، آنچه را "قتل عام" مسیحیان، شیعیان و یزیدی‌ها توسط گروه دولت اسلامی خوانده، محکوم کرده‌است.

این گزارش سالانۀ وزارت خارجه امریکا در مورد آزادی مذهبی به روز چهارشنبه پخش شد.

درین گزارش جامع به وضعیت در بیش از دوصد کشور جهان در سال ۲۰۱۵ نظر افگنده شده است.

وزارت خارجۀ امریکا در گزارشش نگرانی‌های همیشگی خود را در بارۀ مشکلات مذهبی و سرکوب افراد در کشور متحدش عربستان سعودی و جا‌های دیگر مانند چین، ایران، پاکستان، افغانستان و سودان ابراز کرده‌است.

درین گزارش که به روز چهارشنبه پخش شد، مثل سال‌های گذشته، حکومت امریکا بخاطر افزایش یهود ستیزی و اسلام هراسی در اروپا ابراز نگرانی کرده‌است.

در گزارش اعمال گروه‌های شورشی از قبیل داعش یا گروه دولت اسلامی و بوکو حرام محکوم شده‌است.

بر اساس گزارش، این گروه‌ها نسبت به هر گروه دیگر به گونه فوق العاده در آسیب رساندن به آزادی مذهبی در جهان نقش دارند.

وزارت خارجۀ امریکا گفته است: "گروه دولت اسلامی به دنبال کردن ستراتیژی بی‌رحمانه به منظور آنچه جان کری، وزیر خارجه امریکا تنظیم قتل عام علیه یزیدی‌ها، مسیحیان، شیعیان و دیگر گروه‌های آسیب پذیر در قلمرو تحت کنترول‌اش خوانده، ادامه داده‌است."

انتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه امریکا که رسماً گزارش سالانۀ این وزارت را نشر کرد، یاد آور شد که جان کری وزیر خارجۀ امریکا در ماه مارچ این را روشن ساخته بود که داعش مسئول قتل عام ساکنان محله‌های مذهبی تحت کنترولش است.

انتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه امریکا
انتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه امریکا

آقای بلینکن به خبرنگاران گفت:

"داعش یزیدی‌ها را بخاطری می‌کشد که یزیدی هستند، مسیحیان را بخاطری که مسیحی هستند به قتل می‌رساند و مسلمانان شیعه را هم بخاطر شیعه بودن‌شان می‌کشد."

وی همچنان جهادیان سنی را که کنترول بخش‌های از عراق و سوریه را در دست دارند، متهم کرد که مسئول جنایات علیه بشریت و تصفیه قومی هستند.

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا آمده‌است که درین دو کشور جنگ زده، جهادیان مسئول اعمال بی‌رحمانه، به شمول قتل، شکنجه، به بردگی گرفتن، قاچاق، تجاوز و دیگر اشکال سوء استفاده جنسی اقلیت‌های قومی، مذهبی و سنی‌ها هستند.

درین گزارش از عربستان سعودی که بالای کلیسا‌ها و دیگر مکان‌های عبادت غیر مسلمانان ممنوعیت وضع کرده، نیز بخاطر محکوم کردن افراد به مجازات مرگ، زندانی ساختن و یا شلاق زدن افرادی که بخاطر کفرگویی مجرم شناخته شده‌اند انتقاد صورت گرفته است.

در گزارش، رقیب عربستان سعودی یعنی ایران که روابط دیپلوماتیک با امریکا ندارد، هم بخاطر وضع محدودیت‌ها بالای اقلیت‌های مسیحی و سنی مورد انتقاد قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG