لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۲

وکیل: عملۀ هلیکوپتر پاکستانی تا هنوز رها نشده‌اند


شماری از اعضای شورای ولایتی لوگر گزارش‌ها در مورد رهایی عمله هلیکوپتر پاکستانی را رد می‌کنند.

شماری از رسانه‌های پاکستانی و آژانس خبری انترفاکس گزارش‌های را منتشر ساخته اند که طالبان عمله طیاره را که اتباع پاکستانی و یک روس شامل آن می‌باشد رها ساخته است.

برخی اعضای شورای ولایتی لوگر در عکس‌العمل به گزارش‌ها در مورد رهایی عمله هلیکوپتر در آن ولایت می‌گویند که هنوز هم افراد ربوده شده در قید طالبان بسر می‌برند.

عبدالولی وکیل عضو شورای ولایتی لوگر روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، طالبان بخاطر رهایی این افراد بین هم اختلاف دارند.

عبدالولی وکیل عضو شورای ولایتی لوگر
عبدالولی وکیل عضو شورای ولایتی لوگر

وی گفت:

" من این مسئله را کاملاً رد می‌کنم هنوز هم این افراد در قید طالبان بسر می‌برند و هیچ نوع پیشرفت هم صورت نگرفته است بخاطر این مسئله اختلافات شدید میان طالبان جریان دارد."

شماری از رسانه‌های پاکستانی و آژانس خبری انترفاکس گزارش‌های را منتشر کرده‌اند که طالبان عمله هیلکوپتر را رها ساخته اند.

اما عبدالولی وکیل می‌گوید که برخی طالبان از رهبران‌ شان خواسته اند تا بخاطر بررسی این قضیه یک کمیسیون را تعیین نمایند اما برخی دیگر آنها بخاطر فشار‌های پاکستان خواهان رهایی این افراد شده‌اند.

آقای وکیل می‌گوید، در میان افراد ربوده شده داماد راحیل شریف نیز است اما این مسئله قبلاً از سوی سخنگوی اردوی پاکستان رد گردیده‌است.

بتاریخ ۱۴ اسد سال روان پس از نشست اضطراری یک هلیکوپتر پاکستانی در ولسوالی ازر ولایت لوگر شش عمله پاکستانی با یک تبعه روس از سوی طالبان ربوده شدند.

حکومت افغانستان همان زمان گفته بود که این هلیکوپتر اجازه عبور از راه افغانستان را گرفته و بخاطر ترمیم به روسیه می‌رفت.

حکومت حالا در مورد این تحقیق می‌کند که آیا این همان طیاره‌است که بخاطر عبور از افغانستان اجازه گرفته یا نه.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که هنوز تحقیقات آنها در زمینه تکمیل نگردیده‌است.

خواستیم در مورد رهایی عمله هلیکوپتر نظر حکومت افغانستان را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم قیس محمدی استاد پوهنتون و یکتن از کارشناسان می‌گوید، تا جاییکه در جنگ‌های افغانستان حضور جنرالان پاکستانی بارها ثابت شده‌است باید حکومت افغانستان تمام جوانب این قضیه را بررسی کرده و حقایق را با مردم شریک سازد.

وی گفت:

" آنچه که پاکستان می‌گوید که طیاره را بخاطر ترمیم تخنیکی فرستاده‌است این هیچ امکان ندارد زیرا زمانیکه راه نزدیک وجود داشت چرا هلیکوپتر از راه دور فرستاده شود و از سوی هم زندگی شش جنرال اش را با خطر مواجه نمی‌ساخت."

آقای محمدی می‌گوید، اگر حکومت نتیجه تحقیقات کمیسیون را با مردم شریک نسازد بحث مشارکت مردم در حکومت زیر پرسش قرار خواهد گرفت و مردم نیز نسبت به حکومت بی‌اعتماد خواهند شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG