لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

ریلف ویب: مهاجران برگشته از پاکستان به کمک عاجل نیاز دارند


ریلیف ویب

نشریه ریلیف ویب چاپ امریکا در شماره اخیر خود مقاله را تحت عنوان" مهاجران عودت کننده افغان به کمک‎های بشری نیاز دارند" به نشر رسانده، در قسمتی از آن می‎نویسد که در ماه‎های اخیر، هزاران خانواده افغان از پاکستان دوباره به کشورش شان برگشته‎اند که به کمک‎های بشری نیاز عاجل دارند و تاکنون به تعداد اندک از آن‎ها کمک صورت گرفته‎است.

نشریه ریلیف ویب از قول کاتی اورورکی مسئول شورای مهاجران ناروی برای افغانستان می‎نویسد که می‎گوید، این عودت کننده گان که به گفته وی از نظر افتاده‎اند، به کمک‎های بشری نیاز فوری دارند. مسئول شورای مهاجران ناروی هشدار داد که اگر به این نیازمندان کمک نرسد، آن‎ها با وضعیت ناگوار بشری رو به رو خواهند شد.

از سوی دیگر، بر اساس احصاییه سازمان مهاجرت بین المللی یا (آی او ام ) در ظرف ۴ هفته گذشته ۶۰ هزار مهاجر افغان که در پاکستان ثبت و راجستر نبودند، دوباره به افغانستان عودت کرده‎اند.

نشریه ریلیف ویب می‎نویسد، اکثریت این مهاجران در ولایت ننگرهار جابجا شده‎اند.

کارمندان شورای مهاجران ناروی که از زندگی تعداد زیاد از این عودت کننده گان از نزدیک دیدن کرده‎اند، می‎گویند، آن‎ها در یک وضعیت بد زندگیبه سر می‎برند.

نشریه از رئیس شورای مهاجران ناروی برای افغانستان نقل قول می‎کند که می‎گوید، جامعه بین المللی باید به طور مشترک برای پایان دادن مشکلات عودت کنندگان افغان، اقداماتی را رویدست گیرد.

ستارس اند سترایپس

نشریه ستارس اند سترایپس در مقالۀ در باره افغانستان، از تلاش یک نظامی سابق امریکا برای نجات جان ترجمان افغان اش می‎نویسد، که اکنون در افغانستان به سر می‎برد.

نشریه می‎نویسد، پس از افزایش فعالیت‎های گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ننگرهار، جنگجویان این گروه، ۹ ماه پیش منزل خویشاوندان قسمت امین ترجمان نیروهای نظامی امریکا را در ننگرهار، در می زنند و آقای امین را از آن‎ها مطالبه می‎کنند. اما به آن‎ها پاسخ داده می‎شود که امین از یک سال به این سو، منزل را ترک کرده و آن‎ها نمی‎داند که او به کجا رفته‎است.

به نوشته نشریه، چند ماه بعد از این حادثه، جنگجویان گروه داعش بازهم به این منزل سر زده، تمامی حاصلات شان را ضبط کرده و گفتند، که تنها در بدل تسلیمی این ترجمان حاصلات شان را بر می گردانند.

قسمت امین که در یک شهر دیگر خود را پنهان کرده، از طریق سکایپ در مصاحبه با روزنامه ستارس اند سترایپس گفت، یک راه برای وی باقی مانده و آن‎هم ترک وطن به قصد مهاجرت به امریکا.

به نوشته نشریه، تورن مات بال که در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته حقوق در پوهنتون ستنفورد می‎باشد، می‎گوید، او تصمیم قاطع دارد تا تعهد خود به این ترجمان افغان را عملی کند.

این نظامی امریکایی در صحبت به نشریه ستارس اند استرایپس می‎گوید، هرچند انتقال امین که یکی از هزاران ترجمانی است که در افغانستان باقی مانده، کار ساده و آسان نیست. اما او در قبال وی احساس مسئولیت می‎کند تا امین را در انتقال به ایالات متحده کمک کند.

XS
SM
MD
LG