لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

سمپوزیم بین‌المللی در مورد مولانا در بلخ راه اندازی شد


سازمان ایکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان همایش بین‌المللی مولانا را در زادگاه اش در مزارشریف برگزار کرد.

در سمپوزیم که به یاد بود مولانا در بلخ برگزار شده است بیش از شش صد تن از نویسندگان، استادان پوهنتون، دانشمندان ادبیات فارسی، شعرا و ادبای معروف افغانستان و منطقه اشتراک کرده‌اند.

این سمپوزیم به حمایت مالی عطا محمد نور سرپرست بلخ و با همکاری سازمان ایکو برای سه روز راه اندازی شده‌است که روز اخیر آن در کابل برگزار خواهد شد.

مهدی نیازی یک عضو کمیسیون برگزاری این همایش به رادیو آزادی گفت:

"در این همایش علمی دانشمندان از کشورهای منطقه مثل ازبکستان، تاجکستان، ایران، پاکستان، ترکیه، هند و قزاقستان اشتراک کرده‌اند."

ذبیح الله احساس عضو کمیته ادبی همایش بین‌المللی خداوندگار بلخ می‌گوید که توجه اصلی به معرفی مولانا به عنوان محبوب ترین شاعر تصوفی این دیار باستان می‌باشد.

وی گفت، با وجودیکه مولانا متعلق به تمام جهانیان است، اما او زاده بلخ است و این حقیقت نباید به فراموشی سپرده شود.

آقای احساس افزود، اینکه کشورهای منطقه در تلاش ثبت آثار مولوی به عنوان آثار مشترک ترکیه و ایران در یونسکو بودند، آنان در مورد واکنش شدید نشان داده و جهت معرفی مولانا به عنوان زاده سرزمین بلخ این سمپوزیم را راه اندازی کرده‌اند.

وی گفت که در همایش یاد شده علاوه بر اینکه بر زندگی و آثار ادبی مولوی مقالات ارائه خواهد شد، بخش هنری این همایش به دکلمه معنوی مثنوی و اجرای نمایش نامه‌ها نیز پرداخته خواهد شد.

وی گفت:

"مقالات علمی ارائه می‌شود، رقابت میان شعرا راه اندازی می‌شود، رقص سما صورت می‎گیرد و همچنان دکله معنوی و مثنوی نیز دایر می‌شود."

این در حالیست که به تازه گی کار بالای اعمار مجدد خانقاه مولوی ( مولانا جلال الدین بلخی) در ولسوالی بلخ ولایت بلخ آغاز شده است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG