لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

تحلیلگران: سران جهادی پیشین در تلاش تقویه جبهات خود هستند


اختلافات داخلی بین رهبران حکومت وحدت ملی در یک زمانی بلند شده‌است که طالبان در نقاط مختلف افغانستان فعالیت خود را بیشتر ساخته‌اند.

اداره استخبارات امریکا در آغاز سال جاری وقتیکه گزارش سالانه خود را در مورد خطرات موجود در جهان به نشر رساند، در این راپور در بارۀ افغانستان چنین نوشته بود:

"اتحاد سیاسی برای حکومت وحدت ملی در کابل یک چالش بزرگ خواهد بود و این حکومت در ختم سال ۲۰۱۶ با مشکلات زیاد و تکان دهنده رو برو خواهد شد. در این مشکلات عملی کردن اصلاحات انتخاباتی، برگزاری انتخابات تأخیر شده و آوردن تغییر در قانون اساسی این کشور با برگزاری یک لویه جرگه، شامل می‌باشند."

در این اواخر اختلافات در بین رهبران حکومت وحدت ملی برملا شده و رئیس اجرائیه در یک کنفرانس خبری گفت که در ظرف سه ماه نتوانسته یک بار هم با رئیس جمهور ملاقات نماید.

در عکس‌العمل به این، دفتر ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت این سخنان رئیس جرائیه غیر مسئولانه و مغایر با مقررات حکومتداری می‌باشد.

این اختلافات در یک زمانی ظهور کرده‌اند که طالبان در این اواخر حملات خود را در ساحات بیشتر گسترش داده و قوای امنیتی بعضی مناطق مهم را از دست داده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند اختلافات بین رهبران سبب شده‌است که تندروان حملات خود را بیشتر بسازند.

ودیر: بزرگان جهادی در بعضی مناطق طرفداران خود را جمع کرده و آنها را مسلح می‌سازند.
ودیر: بزرگان جهادی در بعضی مناطق طرفداران خود را جمع کرده و آنها را مسلح می‌سازند.

کارشناس امور سیاسی ودیر صافی در صحبت با رادیو آزادی اظهار داشت که بزرگان جهادی در بعضی مناطق طرفداران خود را جمع کرده و آن‌ها را مسلح می‌سازند.

آقای صافی می‌گوید:

"بزرگان جهادی که می‌خواهند جبهات خود را تقویه کنند، می‌بینند که حکومت در شکست تروریستان موفق نیست و هر روز یک ولسوالی بدست طالبان می‌افتد از این رو آن‌ها موقف نظامی خود را تقویه می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند بازی سیاسی کنند و در عین زمان در اردو و قوای امنیتی هم دست بالایی داشته باشند."

اصلاحات در سیستم انتخاباتی و اصلاحات قانون اساسی از جمله مشکلاتی دوامداریست که حکومت با آن رو بروست.

تحلیلگران می‌گویند افزایش حملات، سقوط مناطق بدست مخالفین، مسلح ساختن افراد توسط رهبران جهادی، تأخیر در اصلاحات قانون اساسی اوضاع افغانستان را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

فاروق بشر: افغانستان تنها به مشکل داخلی رو برو نیست.
فاروق بشر: افغانستان تنها به مشکل داخلی رو برو نیست.

کارشناس امور سیاسی و حقوقی فاروق بشر می‌گوید افغانستان تنها به مشکل داخلی رو برو نیست بلکه با مشکلات خارجی هم مبتلا می‌باشد.

آقای بشر می‌افزاید:

"این بی‌نظمی که هم اکنون در افغانستان حکمفرماست و در هر طرف جنگ شروع شده‌است ریشه خارجی دارد. پاکستان مستقیماً در آن دخیل می‌باشد، ایران دست می‌زند و اختلافات بین رئیس جمهور و رئیس اجرائیه تنها بین این دو نفر نیست بلکه بین تیم‌های آن‌ها نیز می‌باشد."

اما در این اواخر رهبران حکومت وحدت ملی برای کم کردن اختلافات داخلی خود کوشش دارند و آقای عبدالله عبدالله روز سه شنبه گفت که راه برای اصلاحات سیستم انتخاباتی هموار شده‌است.

تا حال دو رهبر دو بار باهم دیدار داشتند و انتظار می‌رود که ملاقات بعدی آن‌ها روز پنجشنبه صورت بگیرد و به گفته مقامات هر دو جناح در اجلاس بعدی دو رهبر از بحث‌های که داشته‌اند نتیجه‌گیری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG