لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

سر و صدا های مرگ یک دختر افغان در ایران


مرگ یک دختر ۱۲ ساله افغان در یک شفاخانه ایران سر و صدها را در مورد قانون منع پیوند اعضای بدن به خارجیان در این کشور بلند کرده‎است.

بعضی از خارجیان در این‎کشور همین قانون را دلیل مرگ این دختر می‎دانند، اما مقامات صحی ایران از این قانون دفاع می‎کنند.

لطیفه رحمانی دخترک ۱۲ ساله افغان که به بیماری شدید جگر مبتلا بود هفته گذشته در یک شفاخانه در شیراز جان داد.

یک صفحه انترنتی تندرو از قول پدر لطیفه نوشت که می‎گوید داکتران شفاخانه نخواستند عملیات پیوند جگر را بالای دخترش انجام بدهند و از این سبب دخترش فوت کرد.

بعدا در یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پدر لطیفه گفت داکتران در شفاخانه از او پرسیدند که آیا پول برای پرداخت عملیات دارد.

به نوشته ایسنا او به داکتران گفته است که پول را پیدا می‎کند باید دخترش عملیات شود ولی عملیات صورت نگرفت و دو روز بعد یعنی بتاریح ۱۹ اگست دخترش جان داد.

مقامات ایران در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۴ پیوند اعضای بدن ایرانیان را به خارجیان ممنوع اعلان کردند و دلیل آوردند که در خود ایران یک صف بزرگ مشتریان برای پیوند اعضا وجود دارد.

مقامات شفاخانه و مقامات وزارت صحت ایران این ادعا را که در قضیه لطیفه موضوع ملیت مطرح بود، رد کردند بلکه به گفته آن‎ها وضع ناگوار سلامتی سبب مرگ او شده‎است.

وزیر صحت ایران حسن قاضی زاده هاشمی روز ۲۲ اگست گفت که پیوند بخشی از جگر پدر و مادر به طفل آن‎ها ممکن می‎باشد اما بخاطر پیشرفت بیش از حد مریضی عملیات بالای لطیفه صورت نگرفت.

وزیر صحت ایران گفت نبود ارگان پیوندی دلیل مرگ لطیفه نبود، اما افراد او از آن‎ها نام نگرفت گویا می‎خواستند از موقع استفاده کرده و بین ایرانیان و افغان‎ها که به گفته او برادران و خواهران یک دیگر می‎باشند، تشنج ایجاد کنند.

او افزود هنوز هم از قانون منع پیوند اعضای بدن ایران به خارجیان دفاع می‎کند و دلیلش حفظ حرمت مردم ایران می‎باشد.

او گفت در ایران پیوند گرده اجازه است و در ده سال 608 پیوند اورگان بدن به خارجیان در ایران صورت گرفته است و به گفته او ارقام غیر رسمی شاید بسیار بلندتر از این باشد.

وزیر صحت ایران اضافه کرد که استثنی همیشه وجود داشته است ولی آنها نمی توانند آنرا عام بسازند.

معاون کمیسیون صحت در پارلمان ایران محمد حسین قربانی اظهار داشت این کمیسیون موضوع فوت لطیفه رحمانی را بررسی می کند تا بتواند پشنهاد کند که تجدید نظر در مورد این قانون مناسب می باشد.

او اظهار داشت اگر ضرور شود این قانون می تواند دوباره بررسی شود و به شفاخانه ها باید اجازه داده شود که موارد استثنایی پیوند اعضا را عملی کنند.

قربانی گفت چیزی که برای کارمندان طبی مهم‎است نجات حیات انسان می‎باشد و در این راه استثنی باید مد نظر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG