لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

شهروندان غور: حکومت برای پاکسازی پسابند علمیات به راه اندازد


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

تعدادی از شهروندان غور امروز به حمایت از نیروهای امنیتی مظاهره نمودند و خواهان عملیات برای سرکوبی مخالفینی که از شش ماه به این سو در ولسوالی پسابند مصروف نبرد با نیروهای امنیتی هستند شدند.

آنان می‎گویند که از شش ماه به این سو نبردهای شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح در ولسوالی پسابند جریان دارد که منجر به کشته و زخمی شدن یک صد و پینجا تن از نیروهای امنیتی گردیده‎است اما تاهنوز کدام تصمیم جدی از سوی دولت روی دست گرفته نشده‎است.

در این مظاهره شماری از جوانان، نهادهای جامعه مدنی، علمای دین و شهروندان غوری شرکت ورزیده بودند و خواهان علمیات گسترده پاکسازی این ولسوالی از موجودیت طالبان مسلح گردیدند.

آنان هشدار می‎دهند در صورتی‎که پسابند سقوط کند تمام ولسوالی‎های دیگر به شمول مرکز این ولایت در تهدید بلند امنیتی قرار خواهند گرفت.

اعتراض کننده ها هشدار می‎دهند اگر پسابند سقوط کند تمام ولسوالی‎های دیگر به تهدید بلند امنیتی قرار خواهند گرفت.
اعتراض کننده ها هشدار می‎دهند اگر پسابند سقوط کند تمام ولسوالی‎های دیگر به تهدید بلند امنیتی قرار خواهند گرفت.

محمد حسن حکیمی فعال مدنی و یکی از اشتراک کننده‎های این مظاهره می‎گوید که از چهارده سال به این سو هیج عملیاتی از سوی مقامات مرکزی به این ولایت راه اندازی نگردیده‎است.

آقای حکیمی هشدار می‎دهد درصورتی‎که حکومت برای سرکوبی طالبان و باز نمودن راه‎های ارتباطی در این ولسوالی اقدام نکند آنان تمام همکاری‎های شان را با حکومت قطع خواهند کرد.

وی افزود:

"ما جداً از حکومت مرکزی خواهان عملیات هستیم مخصوصاً ولسوالی پسابند که شش ماه می‎شود شب و روز جنگ جریان دارد که بسیاری از سربازان عزیز ما شهید شدند و به جدیت به حکومت میگوئیم دیگر غور را فراموش نکنید که باز مجبور میشیم تا ما هم ارتباط خود را با حکومت قطع نمائیم."

در همین حال سلطان محمد رئیس شورای ولایتی این ولایت می‎گوید که در طی چند ماه درگیری در این ولسوالی یک صدو پینجاه تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی گردیده‎اند.

به گفته این شهروند غوری در صورتی‎که حکومت نیروی نظامی بیشتر به این ولایت نفرستد با کمیت موجود از نیروهای امنیتی در این ولایت، همه روزه دامنه نا امنی گسترده تر خواهد شد.

قبل از آغاز این جنگ شماری از اعضائی شورای ولایتی وفعالین مدنی از حضور طالبان و آمادگی آنان در این ولسوالی ابراز نگرانی نموده بودند.
قبل از آغاز این جنگ شماری از اعضائی شورای ولایتی وفعالین مدنی از حضور طالبان و آمادگی آنان در این ولسوالی ابراز نگرانی نموده بودند.

وی افزود:

"۱۵۰ تن از نیروهای امنیتی ما در ولسوالی پسابند کشته و زخمی شدند این‎ها خانه و اولاد ندارند؟ مادرهای این‎ها به همین خاطر اولاد تربینه کردند تا هژده ساله شوند و کشته شوند؟ ما از دولت می‎خواهیم تا نیرو بیشتریه به این ولایت بفرستد."

هم چنان تعداد دگیر اعتراض کننده‎ها میگویند که هم اکنون باشندهای این ولسوالی در محاصره اقتصادی قرار داردند.

با این همه داکتر محمد شریف قاضی زاده یکتن از معترضین می‎گوید:

"به عنوان یک داکتر از دیروز گپ می‎زنم تن‎ها دیروز پنج کشته و یازده زخمی بسیار شدید به شفاخانه آوردند و از شش ماه به این‎سو این روند ادامه دارد. قصه‎های که ما از این‎ها می‎شنویم این است که نه نان دارند و نه آب و نه هم ادویه برای درمان."

این در حالیست که باشنده های پسابند قبل از این هم از محاصره شدن این ولسوالی توسط مخالفین مسلح نگرانی داشتند.

قبل از آغاز این جنگ شماری از اعضائی شورای ولایتی وفعالین مدنی از حضور طالبان و آمادگی آنان در این ولسوالی ابراز نگرانی نموده بودند اما این نگرانی‎ها جدی گرفته نشد تا این که این ولسوالی به یکی از مناطقه جنگی طالبان مبدل گردید.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG