لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

نیویارک تایمز: حمله وحشیانه بر محصلان افغان


حملۀ هفته گذشته بر پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل تا هنوز هم عناوین مقالات چاپ شدۀ چندین روزنامۀ غربی را تشکیل می‌دهد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز مقالۀ را تحت عنوان: "حمله وحشیانه بر محصلان افغان" به نشر رسانده می‌نویسد، دربارۀ پایداری این پوهنتون در مقابله با جنگ و نا آرامی های دوامدار در افغانستان باور کامل وجود ندارد.

روزنامه می‌نویسد، حمله هفتۀ گذشته که در نتیجه آن بشمول هفت محصل ۱۳ تن کشته شد، نشان داد که وضعیت تا چه حد در افغانستان هنوز هم خطرناک است.

اما تصمیم محصلان و استادان این پوهنتون امیدوار کننده می‌باشد.

زیرا آنها به دوام تحصیل، آموزش و وظایف شان، متعهد اند.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه این مقاله می‌نویسد، هدف پوهنتون امریکایی در افغانستان تربیت و آموزش رهبران آیندۀ این کشور است.

این پوهنتون بر اساس کمک‌های واشنگتن فعالیت می‌کند.

به نوشتۀ روزنامه این پوهنتون در برابر چالش های خیلی دشوار رسالت قابل ستایش را انجام داده‌است.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، پوهنتون امریکایی در افغانستان به خاطر عدم موجودیت امنیت مناسب به مشکل توانسته استادان ورزیده بین المللی را جذب کند.

روزنامه می‌افزاید، دو استاد این پوهنتون یکی امریکایی و دیگری آسترالیایی در جریان ماه اگست اختطاف شده و تاکنون سرنوشت آنها معلوم نیست.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، به احتمال اغلب هرچند پوهنتون امریکایی بازهم برای مدتی به کمک مالی حکومت امریکا وابسته خواهد ماند، اما در دراز مدت بقای این پوهنتون باز هم مورد سوال است.

گاردین

از سوی دیگر، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا دربارۀ رهایی کارمند امداد رسانی استرالیایی مقالۀ را به نشر رسانده که چند ماه پیش در افغانستان ربوده شده بود.

روزنامه گاردین می‌نویسد، کری جین ویلسن که در موسسه کوچک غیر دولتی بنام زر دوزی در شهر جلال آباد کار می‌کرد، در ۲۸ ماه اپریل ربوده شد.

روزنامه گاردین از قول جولی بیشوب وزیر امور خارجه آسترالیا می‌نویسد که روز دوشنبه گفت، او تائید می‌کند که کری جین ویلسن آزاد شده و اکنون مصئون است.

وزیر امور خارجه آسترالیا همچنان گفت، در مورد چگونگی رهایی خانم ویلسن بخاطری چیز نمی‌گوید، تا آنانی را که در افغانستان اختطاف شده اند و یا در دیگر مناطق به خطر اختطاف روبرو اند، حفاظت کرده باشد.

روزنامه گاردین در ادامه مقاله می‌نویسد، اداره امنیت ملی افغانستان گفته که اختطاف چیان خانم ویلسن را خود رها نکرده اند، بلکه در جریان عملیات خاص که شماری از افراد مشکوک دیگر هم در آن دستگیر شده اند، رها ساخته شده‌است.

XS
SM
MD
LG