لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

سرنوشت: شدت تلاشها به هدف ایجاد تعصبات قومی و زبانی


تعدادی از روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های شان را به نگرانی ها در مورد تلاش‌ها به هدف ایجاد تعصبات قومی در کشور و بدتر شدن اوضاع امنیتی اختصاص داده‌اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته که یکبار دیگر به گونه بی سابقه تلاش های به هدف ایجاد تعصبات قومی، زبانی و منطقه یی در کابل و برخی ولایات دیگر شدت گرفته اند.

سرمقاله نویس با اشاره به تنش ها در مراسم خاکسپاری حبیب الله کلکانی در کابل، نوشته که حالا از برخی اعتراضات بوی تعصب و نفاق می‌آید.

در ادامه از حکومت در این مورد انتقاد شده و تأکید گردیده که باید جلو چنین حرکت‌ها را بگیرد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم در مطلبی نوشته که در جریان مراسم خاکسپاری حبیب الله کلکانی دست‌های در کار بود تا اقوام را در برابر هم قرار داده و کشمکش‌های تازه را ایجاد کنند.

در این مطلب آمده که تلاش شد تا این مسئله قومی جلوه داده شود و اختلافات قومی دامن زده شده و فاصله میان مردم ایجاد شود.

انیس

رونامه دولتی انیس در سرمقاله اش گفته که برای جلوگیری از گسترش تعصبات قومی در میان افراد جامعه و سطح رهبری باید وحدت و همدلی بیشتر شده و اجازه داده نشود تا مسایل کوچک یکپارچه‌گی و صمیمیت را خدشه و کمرنگ بسازد.

به باور سرمقاله نویس دشمنان افغانستان در کمین نشسته اند تا از شکر رنجی های که میان رهبران حکومت ایجاد گردیده سوء استفاده نموده و با فراخ ساختن درز، تخم بی اتفاقی را رشد دهند.

ویسا

اکثر نقاط دور دست هلمند تحت کنترول طالبان قرار دارد عنوان یک مطلب روزنامه ویسا است.

در این مطلب به نقل از مجله تایم امریکا آمده که از برخی اعضای شورای ولایتی هلمند نقل قول کرده گفته که اختلافات میان سران حکومت سبب شده تا این ولایت با خطر سقوط بدست طالبان مواجه شود.

همچنان این اعضای شورای ولایتی هلمند از نماینده‌های مردم این ولایت انتقاد کرده گفته اند که آنان هرگز برای بهبودی امنیت هلمند تلاش نکرده‌اند.

سرخط

و روزنامه سرخط عنوان مطلب تحلیلی اش را با خط سرخ نوشته که اقدامات عجیب طالبان در بادغیس.

در مطلب آمده که طالبان با کمک زورمندان محلی در بادغیس، بیشترین بخش جنگلات طبیعی پسته را در چندین ولسوالی این ولایت زیر تسلط خود در آورده و از فروش حاصلات آن عاید بدست می‌آورند.

به نوشته روزنامه طالبان کسانی را که به قطع درختان پسته متهم می‌شوند جریمه نقدی کرده، هیزم شان را سوختانده و مواشی شان را به لیلام می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG