لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

کوچی‎ها: با دو مشکل عمده یعنی محرومیت و بدبینی روبرو هستیم


کوچی‎های ولایات مختلف افغانستان می‎گویند که با دو مشکل عمده از قبیل محرومیت و بدبینی روبرو اند.

آنان روز دوشنبه در نشستی که به هدف بررسی مشکلات‌شان در کابل راه اندازی شده‌بود گفتند که پس از این تلاش خواهند کرد تا تمامی حقوق‌شان را بدست آورند.

کوچی‎های افغانستان می‎گویند، برعلاوۀ نداشتن حق سرپناه، از حق صحت، آموزش، اشتراک در امورات عمومی، موجودیت پالیسی مشخص و برخی حقوق دیگر در این کشور بی بهره‎اند.

نماینده‎های آنان که از حدود ۳۰ ولایت کشور روز دوشنبه در نشستی به هدف بررسی مشکلات‌شان در کابل گرد هم آمده‌بودند گفتند که پس از این کوچی‎ها به توجه جدی حکومت نیاز دارند.

فیضان: نفوس افغانستان ۳۰ میلیون است ششم حصه نفوس افغانستان را ما تشکیل می‎دهیم نظر به درصدی نفوس یک میلیارد دالر حق کوچی ها می‎شود.
فیضان: نفوس افغانستان ۳۰ میلیون است ششم حصه نفوس افغانستان را ما تشکیل می‎دهیم نظر به درصدی نفوس یک میلیارد دالر حق کوچی ها می‎شود.

دلاور فیضان رئیس ریاست مستقل تنظیم امور کوچی‎ها، به نمایندگی از کوچی‎ها گفت، بدلیل عدم همسویی در داخل حکومت مسایل مربوط کوچی‎ها به حال خود باقی مانده‎است.

وی افزود:

"هشتاد در صد مالداری با کوچی‎ها است و اما ریاست آن نزد وزارت زراعت می‎باشد، امور صحت کوچی‎ها با وزارت صحت است، با این همه امور تعلیم و تربیه ما با وزارت معارف است، بودجه انکشافی ما یک صد هزار دالر بود اما برای من می‎گوید که بخاطر خودت دو لک دالر می‎کنیم نفوس افغانستان ۳۰ میلیون است ششم حصه نفوس افغانستان را ما تشکیل می‎دهیم نظر به درصدی نفوس یک میلیارد دالر حق کوچی‌ها می‎شود."

آقای فیضان می‎گوید، کوچی‎ها از حکومت می‎خواهند تا برای اسکان دایمی‌شان برنامه‎های همه جانبه راه اندازی شده، شرایط برای سهم کوچی‎ها در ادارات عامه مد نظر گرفته شود، از حق دسترسی به تعلیم و تربیه برخوردار گردند و خدمات صحی برای خودشان و مواشی‌شان فراهم گردد.

کوچی‎ها در جریان رفت و آمد به ساحات علف زار ها با مخالفت مردم محل و افراد زوردار روبرو می‎شوند.
کوچی‎ها در جریان رفت و آمد به ساحات علف زار ها با مخالفت مردم محل و افراد زوردار روبرو می‎شوند.

قابل یاد آوریست که کوچی‎ها در جریان رفت و آمد به ساحات علف زار ها با مخالفت مردم محل و افراد زورمند روبرو می‎شوند، که این امر همواره تکرار گردیده و باعث زد و خوردهای مسلحانه نیز شده‎است.

مسئولین حکومت وحدت ملی ضمن تائید مشکلات موجود فرا راه کوچی‎ها، می‎گویند حکومت برای حل این مشکلات اقداماتی را انجام داده‌است.

میاگل وثیق رئیس امور اجتماعی و فرهنگی اداره امور می‎گوید، رئیس جمهور متعهد به حل مشکلات کوچی‎ها می‎باشد اما نا امنی‎های موجود در کشور مانع حل مشکلات و بهبود زنده‌گی کوچی‎ها گردیده‎است.

وثیق: رئیس جمهور هنوز هم به تعهدات اش متعهد است.
وثیق: رئیس جمهور هنوز هم به تعهدات اش متعهد است.

وی افزود:

"رئیس جمهور هنوز هم به تعهدات‌اش متعهد است. سال جاری در ماه سرطان حکم کرد و یک کمیسیون ایجاد شد که در آن معاونین ۱۳ اداره در شامل می‎باشد یعنی این کمیسیونی است که باید کارهای انکشافات اجتماعی و اقتصادی را برای کوچی‎ها انجام دهد."

با این همه، نماینده کوچی‎ها در اعضای شورای ملی می‎گوید، رئیس جمهور به زودی با کوچی‎ها دیدن نموده و روی پیشنهادات ویژۀشان برای حل مشکلات موجود توجه خواهد کرد.

نذیر احمد احمدزی نماینده مردم در این جرگه می‎گوید، پس از این کوچی‎ها خاموش نخواهند ماند و بر اساس قانون اساسی افغانستان خواهان تحقق حقوق‌شان خواهند شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG