لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

آیا حکومت افغانستان طالبان را یک گروه تروریستی می‎خواند؟


حکومت افغانستان می‌گوید، هر گروهی که افغانان بی‌گناه را به قتل می‌رساند و با ترقی افغانستان مخالفت می‌کند، تروریست و یاغی می‌باشد و با تمام آنها یک نوع برخورد خواهد شد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هارون چخانسوری روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:

"تمام گروه‌های شورشی چه طالبان باشند، چه داعش و یا هر نام دیگر، اگر دشمن ترقی افغانستان باشند همه یاغیان و تروریستان اند."

اینکه حکومت افغانستان و رئیس جمهور آن می‌گوید قاتل افغان‌های بیگناه و دشمن ترقی افغانستان تروریست است و از سوی دیگر طالبان هم در هر گو شه و کنار کشور حملات را انجام می‌دهند و افراد نظامی و ملکی را به قتل می‌رسانند و محلات را تخریب می‌کنند آیا چنین معنی ندارد که مذاکره با آنها در حقیقت مذاکره با تروریستان می ‌باشد؟

در این مورد سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هارون چخانسوری در صحبت با رادیو آزادی گفت که این اولین بار است که حکومت افغانستان موقف خود را در رابطه با طالبان به این اندازه روشن ساخته است.

به گفته آقای چخانسوری در دو سال گذشته حکومت وحدت ملی برای ایجاد صلح تلاش کرده‌است و در این راستا هر گامی که لازم بود رئیس جمهور و حکومت افغانستان برداشته است و خواسته که یک صلح دایمی و با عزت در افغانستان ایجاد گردد.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"دروازه‌های صلح هنوز هم به روی کسانی که از جنگ و شرارت دست می‌کشند باز است. دروازه‌های صحبت بین افغان‌ها همیشه باز می‎باشد. ما همیشه آماده هستیم با آنها مذاکره کنیم البته با کسانی که خواهان جنگ نباشند و مردم بی‌گناه را به قتل نرسانند و کسانی که جنگ می‌کنند و به شرارت دست می‎زنند قوای امنیتی افغان به آنها جواب قاطع می‌دهند."

بعد از حملات در کابل و بعضی ولایات دیگر افغانستان، سخنگوی وزارت داخله افغانستان صدیق صدیقی در صفحۀ تویترش خواسته بود که طالبان باید رسماً یک گروه تروریستی خوانده شوند.

در اوایل سال گذشته بعد از آنکه ماموریت محاربوی امریکا در افغانستان خاتمه یافت، قصر سفید طالبان را یک گروه مخالف مسلح خطاب کرد.

بعد از آن سخنگوی قصر سفید جاش ارنیست گفته بود که تکتیک‌های تروریستی طالبان تنها در داخل افغانستان متمرکز است ولی یک تعداد گروه‌های دیگر مانند القاعده در سطح جهانی حملات را انجام می‌دهند.

در لست سیاه وزارت خارجه امریکا که گروه‌های تروریستی در آن درج می‌باشند نام گروه طالبان افغان جا داده نشده است اما گروه طالبان پاکستانی و شبکه حقانی در آن شامل اند. ولی یک تعداد افراد طالبان بطور جداگانه از سوی امریکا تروریست اعلان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG