لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

ولسی جرگه مردم آزاری در روز بزرگداشت از هفته شهید را محکوم کرد


ولسی جرگه افغانستان مردم آزاری و فیرهای هوایی را که روز پنجشنبه به مناسبت بزرگداشت از هفته شهید در کابل صورت گرفت، خلاف قانون می‌داند.

هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان به کمیسیون‌های امور داخلی، سمع شکایات و کمیسیون مصونیت وکلا وظیفه سپرد تا موضوع مردم آزاری و فیرهای هوایی که در روز بزرگداشت از هفته شهید در کابل صورت گرفت را بررسی کند.

نعمت الله غفاری معاون دوم این جرگه روز شنبه در نشست عمومی ولسی جرگه گفت که بزرگداشت از هفته شهید توسط اسلحه عمل خلاف اسلام و تمامی ارزش‌های ملی بوده و باید عاملین آن به پنجه قانون سپرده شوند.

وی افزود:

"ضمن اینکه ما درود می‌فرستیم به روان پاک تمام شهدای کشور اما تعدادی از افراد مسلح در سرک‌ها و جاده‌های شهر کابل بر آمدند باعث اذیت و باعث ایجاد وحشت میان مردم شدند و این اقدام را شدیداً محکوم می‌کنیم به کمیسیون‌های امور داخلی کمیسیون سمع شکایات و مصونیت وکلا وظیفه می‌سپاریم که هرچه زودتر این موضوع را پیگیری کنند و مجرمین را به پنجه قانون بسپارند."

در افغانستان همه ساله از هفته شهید بزرگداشت صورت می‌گیرد و این روز در تقویم کشور به عنوان یک روز ویژه ثبت گردیده‌است.

روز پنجشنبه گذشته که مصادف به ۱۸سنبله بود برخی افراد سوار در موتر‌ها دست به فیر‌های هوایی زدند که به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در اثر آن یک تن کشته و سه تن زخمی شدند.

برخی از اعضای ولسی جرگه گفتند که فیر کردن با اسلحه در جاده‌ها، گشت و گذار‌های که باعث اذیت مردم گردد، بزرگداشت از هفته شهید نه بلکه به مقام شهید توهین پنداشته می‌شود که باید از آن جلوگیری گردد.

وژمه صافی یکی از وکلا در مورد گفت:

"اینکه از سالروز شهید بزرگداشت می‌کنیم به این معنی نیست که بخاطر شهید دیگران را شهید کرده قربانی دهیم، موتریکه با رنگ روغنی رنگ شده باشد و این که در داخلش کی است از شیشه‌هایش معلوم نمی‌شود از دید من طالب در مقایسه با آن‌ها بسیار ایمان دار است چون اگر در مقابل من که ایستاده است سنگرش مشخص است اما دفعتاً تمامی شهر مسلح شدن و به این پیمانه اوباش روی جاده‌ها ریختن به این معنی است که حتماً دولت با آنان همدست است."

در این حال قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که تحقیقات در مورد حادثه روز پنجشنبه گذشته آغاز شده‌است.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل
فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی این قوماندانی در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"در این مورد تیم امنیتی کابل، وزارت داخله و شورای امنیت روی آن کار می‌کنند در مورد اقدامات خواهد شد حتماً از عاملین پرسیده خواهد شد."

این بار نخست نیست که هنگام بزرگداشت از هفته شهید در کابل برخی گروه‌های مسلح به جاده‌ها ریخته و با فیر‌های هوایی سبب ایجاد ترس در بین مردم می‌شوند.

این در حالیست که مقامات افغان در صحبت‌های‌شان بار بار با چنین رفتار‌ها مخالفت نشان داده و آن را کار افراد غیر مسئول عنوان کرده‌اند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG