لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

حکومت افغانستان ادویه قوای افغان را از هند خریداری می‎کند


پس از این حکومت افغانستان ادویه قوای امنیتی افغان را از کارخانه‎های معتبر هندی خریداری می‎کند.

در کنار به دست آوردن تعهدات یک ملیارد دالری هند و امضای توافق نامه‎های اقتصادی میان کابل- دهلی در سفر غنی به این کشور، این نخستین باریست که افغانستان می‎گوید پس از این ادویه جات قوای امنیتی و دفاعی افغان را از هند وارد خواهد کرد.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور با تاکید بر این مطلب می‎گوید رئیس جمهور غنی در سفرش به هند، با مقام‎های این کشور توافق کرده‎است که، ادویه جات قوای افغان را از این کشور تامین کند.

چخانسوری: در مرحله نخست دولت افغانستان ادویه جات بخصوص برای قوای امنیتی و دفاعی کشور را از کمپنی‎های معتبر هندی خریداری می‎کند.
چخانسوری: در مرحله نخست دولت افغانستان ادویه جات بخصوص برای قوای امنیتی و دفاعی کشور را از کمپنی‎های معتبر هندی خریداری می‎کند.

چخانسوری گفت:

"در مرحله نخست دولت افغانستان ادویه جات بخصوص برای قوای امنیتی و دفاعی کشور را از کمپنی‎های معتبر هندی خریداری می‎کند. و این کار آغاز می‎گردد و ببینیم که چگونه می‎توانیم واردات ادویه جات با کیفیت از این کشور را به افغانستان گسترش دهیم."

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه در یک سفر دو روزه به هند سفر کرد در دیداری که با مقام‎های هندی بخصوص صدراعظم این‎کشور داشت، سه توافق نامه همکاری‎های اقتصادی را امضا کرد و توافق برآن شد تا افغانستان از کارخانه‎های دواسازی این کشور برای نظامیان افغان ادویه جات خریداری کند.

پیشتر وزارت صحت عامه افغانستان گفته‎است که، نود و پنج درصد ادویه جات افغانستان که ارزش آن در یک سال به چهار صد میلیون دالر میرسد از کشورهای پاکستان، ایران و غیره وارد می‎گردد که از کیفیت خوب هم برخوردار نمی‎باشد.

اکنون سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید که آقای غنی از هند خواسته است تا حد اقل پیشنهاد پنج کارخانه ادویه سازی معتبر در این کشور را به افغانستان واگذار کند و پس از این، نیاز‎های افغانستان از این رهگذر مرفوع خواهد شد.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم حکومت افغانستان را می‎ستایند .

عرفات صافی یکی از این کارشناسان افزود:

"اگر چنین شود، به پیشرفت‎های اقتصادی و گسترش روابط دو کشور نیز اثر گذار خواهد بود."

آقای صافی تاکید می‎کند که، هرچند ممکن وارد کردن ادویه از هند برای افغانستان پرهزینه باشد؛ اما این‎که از کیفیت خوبی برخوردار است، می‎تواند در بخش سکتور صحت افغانستان و ارایه خدمات بهتر صحی برای نظامیان و مردم عام در افغانستان تاثیرمثبت داشته باشد.

XS
SM
MD
LG