لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

اشرف غنی سنگ تهداب ۶ فابریکه تولیدی را در کابل گذاشت


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز سنگ تهداب شش فابریکه تولیدی را در کابل گذاشت.

سنگ تهداب شش فابریکه تولیدی مواد غذایی، قوطی‌های المونیمی، مطبعه چاپی، دستمال کاغذی، چپس، آش و مکرونی در حالی گذاشته می‌شود که اخیراً افغانان از فقر و بی‌کاری رنج می‌برند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه قبل از گذاشتن سنگ تهداب این فابریکه‌های الکوزی گروپ در کابل گفت، این فابریکه‌ها زمینۀ کاری را برای هزاران جوان افغان فراهم می‌سازد.

آقای غنی می‌گوید، ما هنوز هم استقلال اقتصادی خود را نداریم و متکی به واردات از کشورهای دیگر هستیم.

غني: ما دارای استقلال اقتصادی نبوده‌ایم و نه هستیم.
غني: ما دارای استقلال اقتصادی نبوده‌ایم و نه هستیم.

رئیس جمهور غنی گفت:

"ما از نگاه سیاسی همیشه از این خاک دفاع کردیم، عزت این خاک را مردم افغانستان همیشه نگاه کرده‌اند، اما دارای استقلال اقتصادی نبوده‌ایم و نه هستیم، استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی ناقص است."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، عواید روزانۀ چهل درصد افغان‌ها کمتر از صد افغانی است و به گفتۀ وی امحای فقر به تحرک اقتصادی نیاز دارد.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً حکومت برای خودکفایی و مبدل ساختن افغانستان به یک کشور صادراتی و مرکز ترانزیتی کمر بسته‌است.

اما نظر به گزارش‌های نشر شده با آغاز ناامنی‌ها در کشور اکثر تجار ملی پول‌های ‌شان را از افغانستان بیرون کرده و در کشورهای منطقه و جهان به سرمایه‌گذاری آغاز کردند که باعث افزایش میزان بی‌کاری در کشور گردید.

الکوزی گروپ یکی از شرکت‌های است که با وجود همه تهدیدات امنیتی، سه صد و پنجاه میلیون دالر را بالای این فابریکه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند که تا دو سال آینده به بهره برداری سپرده خواهد شد.

خلیل‌الله حنفی نماینده این گروپ اطمینان می‌دهد که تولیدات آنان با در نظر داشت معیارهای بین‌المللی بوده، چهل درصد آن به بازارهای داخلی و شصت درصد دیگر آن به کشورهای خارجی تولید خواهد شد.

حنفی: چهل درصد از تولیدات به بازارهای داخلی و شصت درصد دیگر آن به کشورهای خارجی تولید خواهد شد.
حنفی: چهل درصد از تولیدات به بازارهای داخلی و شصت درصد دیگر آن به کشورهای خارجی تولید خواهد شد.

وی گفت:

"ما در نظر داریم تا حجم تولیدات فابریکه خویش را بیشتر از ضروریات مارکیت‌های داخلی گرفته تا بتوانیم بخش بیشتر آن را به کشورهای خارجی نیز صادر نمائیم."

حکومت برای بررسی این سرمایه‌گذاری یک کمیته را تشکیل داده‌بود که پس از تحقیقات در مورد شیوه سرمایه‌گذاری به آن اجازه داده شد تا به کارهایش آغاز کند.

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، افکارِ وجود دارد که حکومت وسیله ممانعت ثروت است نه ایجاد ثروت اما وی در پاسخ به این طرز فکر می‌گوید که شورای عالی اقتصادی افغانستان برای تغییر همچون ذهنیت‌ها تلاش می‌کند.

وی از تجار ملی می‌خواهد تا در کشور‌شان سرمایه‌گذاری کنند چون به گفته وی در این مقطع زمانی، افغانستان به سرمایه‌گذاری آنان نیاز دارد. او بر همکاری همه جانبه از سوی حکومت نیز تأکید کرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG