لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

عوامی نشنل: حکومت پاکستان باید پالیسی هایش را تغییر دهد


اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان
اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان

حزب عوامی نشنل پاکستان به حکومت این کشور گفته است بعد از خود داری هند، افغانستان و چند کشور دیگر از شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های سارک به نظر می‌رسد که پاکستان در منطقه منزوی شده‌است. رهبر این حزب از اسلام آباد خواست پالیسی‌های داخلی و خارجی اشرا تغییر بدهد.

اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان در صحبت با رادیو مشال رادیو آزادی گفت:

"حال معلوم می‌شود که ما کاملاً تنها شده‌ایم و با فسخ اجلاس سارک که هندوستان، افغانستان، بوتان و بنگله دیش نخواستند در آن شرکت کنند، این کاملاً معلوم شد. به همین سبب حکومت مرکزی پاکستان باید پالیسی‌های داخلی و خارجی اش را تغییر بدهد."

در رابطه با اجلاس سارک باید گفت که نیپال که ریاست دوره‌یی سازمان همکاری‌های سارک را به عهده دارد دیروز اعلان کرد که اجلاس سارک دایر نخواهد شد. وزارت خارجه نیپال در اعلامیه گفت، فضای منطقوی برای تدویر این جلسه آماده نیست.

اسفندیار ولی خان در رابطه با روابط پیچیده افغانستان و پاکستان گفت که در گذشته هم احزاب اقوام پشتون در پاکستان تلاش کرده بودند رئیس جمهور افغانستان را به مذاکره فراخوانند و به گفته وی این احزاب حال هم آماده‌اند در صورتیکه به آنها فرصت داده شود سهولت‌های را در روابط میان دو کشور ایجاد کنند.

اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان
اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل پاکستان

ولی خان گفت:
"با کوشش زیاد آنها را به این آماده ساختیم که رئیس جمهور اشرف غنی هم به پاریس رفت و هم به اسلام آباد آمد. او نمی‌آمد ما او را خواستیم که در کنفرانس آسیا شرکت کند و هدف این بود که آنها با هم دور یک میز بنشینند و مذاکره کنند، چرا که این مسئله با جنگ و جدال حل نمی‌شود."

رهبر عوامی نشنل پاکستان در مورد مسئله شناخت کارت‌های پشتون‌ها گفت، احزاب اقوام پشتون در پاکستان در این مسئله موقف مشترک دارند و در این مورد با حکومت مرکزی در تماس اند.

اسفندیار ولی خان همچنان در مورد بیجا شدگان مناطق قبایلی که از مناطق‌شان یا به پاکستان یا به افغانستان پناه برده‌اند گفت، از اخراج اجباری‌ آنها باید خودداری شود. به گفته وی حکومت‌های افغانستان و پاکستان باید هر دو سهولت‌های را برای این بیجا شدگان ایجاد نمایند.

XS
SM
MD
LG