لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

حکومت افغانستان از تعهد کمک مالی بریتانیا استقبال کرد


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از وعده کمک جدید یک میلیارد دالری بریتانیا به افغانستان استقبال نموده و به این دلیل از خانم تریسا می صدراعظم بریتانیا ابراز سپاس نموده‌است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ از قول رئیس جمهور غنی گزارش داده که گفته است، حکومت افغانستان پول وعده داده شده بریتانیا و کشوهای دیگر را به طور شفاف در بخش‌های انکشافی افغانستان مصرف خواهد کرد.

تریسا می صدراعظم بریتانیا
تریسا می صدراعظم بریتانیا

تعهد کمک یک میلیارد دالری بریتانیا به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که قرار است اجلاس بروکسل به ابتکار اتحادیه اروپا و حکومت افغانستان فردا و پس فردا یعنی به تاریخ چهارم و پنجم اکتوبر با شرکت کشورهای کمک کننده به افغانستان دایر گردد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت تلیفونی از بروکسل به رادیو آزادی گفت، این کمک ۷۵۰ میلیون پوند بریتانیا که حدود یک میلیارد دالر می‌شود که افغانستان را در بخش خودکفایی و برنامه‌های انکشافی کمک خواهد کرد.
وی افزود:

"حکومت افغانستان ازین کمک بریتانیا ابراز سپاس می‌کند. حکومت افغانستان در این مرحله که برای خودکفایی تلاش دارد به چنین همکاری‌ها خوش آمدید می‌گوید و این به ما کمک خواهد کرد پلانی که برای خودکفایی افغانستان از قبل ترتیب شده، بر اساس تقسیم اوقات معین و به طور منظم تطبیق شود."

بر اساس بعضی منابع، حکومت افغانستان توقع دارد که کشورهای دیگر نیز در اجلاس بروکسل وعده کمک به افغانستان را بدهند.

یک مقام دولتی که نخواسته است نامش افشا شود به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان توقع تعهد کمک سه و نیم تا چهار میلیارد دالر را دارد ولی جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این مورد ارقام دقیق را ارایه نکرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:
"در کل توقع ما این خواهد بود که به شکل کنونی یا مثل گذشته تعهدات مالی با ما صورت می‌گرفت. همان تعهدات دوباره تازه شوند و تا سال ۲۰۲۰ به همان اندازه کمک‌ها را به دست بیاوریم."

انتظار می‌رود در اجلاس فردا و پس فردا در بروکسل نمایندگان ۷۰ کشور کمک کننده و موسسات بین‌المللی نظریات شانرا در مورد اصلاحات با افغانستان شریک سازند و سوال‌های را در مورد اجراآت حکومت افغانستان در این زمینه مطرح نمایند.

همچنان انتظار می‌رود کشورها و مؤسسات کمک کننده تعهداتی را با افغانستان در بخش تأمین ثبات، حکومتداری خوب و پیشرفت این کشور انجام دهند.

XS
SM
MD
LG