لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

علت تسلیم شدن برخی از نیروهای افغان به مخالفین مسلح چیست؟


شماری ازکارشناسان سیاسی و اعضای ولسی جرگه افغانستان علت تسلیم شدن نیروهای امنیتی افغان به مخالفان مسلح دولت را بی توجهی حکومت به این نیروها می‌خوانند.

بی توجهی حکومت در برابر نیروهای امنیتی و جنگ تبلیغاتی گسترده از سوی مخالفان مسلح دولت، علت‌های مهم تسلیم شدن نیروهای امنیتی افغان به این گروه پنداشته می‌شود؛ چنانکه، شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین و یکی از کارشناسان نظامی به این انتقاد‌ها می‌پردارزد.

کریمی می‌گوید، رهبران حکومت در برابر نیروهای که در بخش‌های دور دست سرگرم نبرد اند، بی توجه هستند.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان
شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان

وی در مورد گفت:

"اگر نیروهای امنیتی و یا اردو در رهبری‌شان مشکلات وجود دارد و مواظبتی از این نیروها وجود ندارد در اکثر بخش‌ها مواظبت از این نیروها بسیار ضعیف است و در وقت و زمان برای نیروهای امنیتی امتیازات و امکانات رسانیده نمی‌شود."

انتقادها از رهبری نادرست نیروهای امنیتی در حالی صورت می‌گیرد که دو شب پیش به گفته مقام‌های محلی بادغیس،۶۰ تن از نیروهای پولیس سرحدی در منطقه "موری چاک "ولسوالی بالامرغاب پس از محاصره از سوی طالبان، به این گروه تسلیم شدند.

عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس در صحبت با رادیو آزادی گفت که این نیروها ساعت‌ها در برابر طالبان رزمیدند، اما به علت نداشتن تجهیزات مجبور شدن به این گروه تسلیم شوند.

هر چند سخنان مقام‌های محلی بادغیس در این باره ضد و نقیض استند؛ اما عبدالرؤف تاج قوماندان امنیه بادغیس می‌گوید،۴۷ تن این نیروها تسلیم شده‌اند.

در این میان ،عبدالرحیم ایوبی یک تن از اعضای ولسی جرگه می‌گوید که این نیروها در محاصره شدید طالبان گیرمانده بودند.

اما وزارت داخله می‌گوید با سی و هشت تن از نیروهای پولیس سرحدی تماس این وزارت قطع شده است و در باره تسلیم شدن نیروهای پولیس سرحدی اظهار بی‌خبری می‌کند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، نیروهای تازه نفس را به همان منطقه فرستاده‌است که این نیروها در آنجا حضور داشتند و تلاش‌ها برای ارتباط برقرار کردن دوباره با آنان ادامه دارند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"گزارشی از اینکه نیروهای ما به طالبان تسلیم شده باشند نرسیده است، تنها با ۳۸ تن از نیروهای سرحدی، تماس ما قطع شده است، اما تلاش می‌ورزیم که دوباره با آنان ارتباط برقرار کنیم و در باره سرنوشت آنان آگاه شویم."

پیش از این نیز از تسلیم شدن نیروهای امنیتی افغان به گروه طالبان گزارش های وجود داشته است، چنانکه در ماه اسد سال گذشته نیز از تسلیم شدن ۱۲۰ تن از نیروهای امنیتی افغان در پایگاه نظامی تیرگران بدخشان گزارش های پخش شد؛ اما پس از چند روز طالبان نیروها را دوباره آزاد کردند.

اکنون عبدالله افضلی معاون شورای ولایتی بادغیس می‌گوید، این نیروها از روی مجبوریت‌های فراوان که تجهیزات به موقع برای آنان رسانیده نمی‌شود، مجبور می‌شوند تا به مخالفان مسلح دولت تسلیم شوند.

XS
SM
MD
LG