لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

افغان‌ها هنوز هم بطور وسیع از خدمات پُستی استفاده می‌کنند


نهم اکتوبر برابر با هژده هم ماه میزان مصادف است به روز جهانی پست و این روز در افغانستان هم تجلیل می‌شود.

از تأسیس پُست یا پسته خانه در افغانستان بیش از یک و نیم قرن می‌گذرد اما با آنکه مراجعین آن کاهش یافته ولی هنوز هم به گونه وسیع از آن استفاده صورت می‌گیرد.

در قرن بیست و یکم مردم بیشتر از تکنالوژی‌های مدرن استفاده می‌کنند اما پُست هم در جایش از اهمیت خوبی برخوردار می‌باشد.

دهلیز پُر جمع و جوش پسته خانه مرکزی کابل هنوز هم شاهد حضور ده‌ها تن از مراجعین است که همه برای ارسال نامه، اسناد و یا هم پارسل‌ها به این جا آمده‌اند.

مامور اخاذی برای بسته‌های ارسالی فورم را تهیه می‌کند که آدرس و تمامی مشخصات فرستنده و دریافت کننده در آن درج می‌باشد و پس از وزن و اخذ پول آنرا آماده فرستادن می‌سازد.

در بخشی دیگری که همه بسته‌های مهرلاک شده از ولایت‌ها و یا هم کشورهای دیگر آمده، دیده می‌شود که مُهرلاک‌ها در حضور یک مسئول باز و پارسل‌ها نظر به آدرس آن فرستاده می‌شود.

در این جریان با محمد قاسم جوان بیست و سه ساله که از دو سال به این سو منحیث پسته رسان در پسته خانه مرکزی کار می‌کند معرفی شدم وی از خاطره‌هایش در جریان پسته رسانی برایم گفت:

"یکی از روزها پسته را به خانه بردم که در آن پیام زنده بودن فرزند آن خانه بود و خانواده از آن خوشحال شدند، اما خاطره بدم از یک مادر است که با دریافت نامه از نزد من پیام را خواند که پسرش فوت کرده‌است."

در افغانستان، ارتباطات پُستی، برای اولین بار در زمان امیر شیرعلی خان در سال ۱۸۶۰ میلادی آغاز گردید و امروز چندین کمپنی خدمات پُستی داخلی و خارجی نیز در کنار پُسته خانه مرکزی فعالیت دارد.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، هم اکنون در این کشور ۳۵۰۰ پُسته خانه و ۳۵۰۰۰ پُست بکس وجود دارد که ۲۵ پسته خانه تنها در کابل فعالیت می‌کند.

گزارش از تمیم اخگر

افغان‌ها هنوز هم بطور وسیع از خدمات پُستی استفاده می‌کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

XS
SM
MD
LG