لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

پانزده سالگی ماموریت ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان


بزنس انسایدر

نشریۀ بزنس انسایدر در یک مطلب به مناسبت پانزده سالگی مداخلۀ ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان عکس‌های دوران گذشتۀ این کشور را نشر کرده‌است.

در این عکس‌ها افغانستان سال‌های نوزده شصت که نشانه‌های از پیشرفت و آرامی مردم در آن به چشم می‌خورد و از افغانستان امروز کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد.

نشریه می‌نویسد روز جمعۀ گذشته به تاریخ هفتم اکتوبر از مداخله امریکا در افغانستان پانزده سال پوره شد.

علیرغم همکاری نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، این کشور بازهم به افراطگری شورشیان طالب روبرو بوده و کشت و قاچاق مواد مخدر زمینه کار و شغل را به بسیاری مردم در این کشور مهیا ساخته است.

بزنس انسایدر در ادامه می‌نویسد که افغانستان قبل از حملۀ امریکا و یورش قشون اتحاد شوروی و تجربۀ مارکسیزم یک کشور کاملاً متفاوت بود.

نشریه عکس‌های سال‌های دهۀ شصت افغانستان را چاپ کرده که دراوایل سال ۲۰۱۳ نشر شد.

بزنس انسایدر می‌نویسد که این عکس‌ها آن زمان از سوی داکتر ولیم پودلیج، عکاس ماهر و استاد پوهنتون گرفته شده بود. او از پوهنتون ایالت اریزونای امریکا رخصتی گرفته بود تا با سازمان یونیسکو در کابل کار کند و با همسر و دختران خود به افغانستان رفته بود.

نشریه می‌افزاید که این عکس‌ها سپس بدست داماد آقای پودلیج رسید که آنها را در انترنت نشر کرد و مورد توجه و علاقمندی افراد زیادی قرار گرفت.

انترنشنل بزنس

هشت سرباز افغان در این حادثه کشته شدند.

شریۀ آنلاین بریتانوی بنام انترنشنل بزنس در شمارۀ دیروز خود یک مطلب در بارۀ سقوط یک هلیکوپتر اردوی ملی افغانستان نشر کرده‌است. نشریه می‌نویسد که اظهارات مقامات نظامی افغان که گفتند این هلیکوپتر در نتیجۀ عوارض تخنیکی سقوط کرد که با ادعای طالبان در تضاد است.

انترنشنل بزنس می‌افزاید که شورشیان طالب ادعا کردند که این هلیکوپتر را در ولایت بغلان سقوط داده و همۀ هشت سرنشین آنرا کشته اند.

نشریه می‌نویسد که این هلیکوپتر نوع Mi-17 هنگام رسانیدن اکمالات به یک قرارگاه در بغلان سقوط کرده‌است.

مقامات محلی گفته اند که این طیاره در نتیجۀ فیر شورشیان سقوط کرده‌است ولی نظامیان افغان این ادعا را نمی‌پذیرند.

نشریه از قول یک سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نوشته که این طیاره به علت عوارض تخنیکی سقوط کرده‌است.

XS
SM
MD
LG