لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

خشونت خانوادگی سبب شد تا غریب گل ۶ ساله در خانۀ امن نگهداری شود


مسئولین در ریاست امور زنان غور می‌گویند که وضعیت فعلی غریب گل دختر شش سالۀ که حدوداً دو ماه قبل به نکاح مرد شصت ساله درآمده بود خوب است ولی آنها نگران آینده این دختر هستند. این دختر خرد سال اکنون در خانۀ امن به سرمی‌برد.

روزگار سیاه و غریبی او را در اوج طفولیت از آغوش خانواده‌اش محروم ساخت، کاری که خواست خانواده‌اش نیز در آن نهفته بود.

هاجره بشیری مدیر حقوق ریاست امور زنان غور می‌گوید، هر چند غریب گل اکنون از وضعیت خوب برخوردار است اما وی از آینده این دختر خرد سال نگران است.

خانم بشیری گفت، غریب گل نیاز به تعلیم و تربیه دارد که در این ولایت برایش میسر نیست و نیاز است تا به یک خانۀ امن در کابل منتقل گردد.

خانم بشیری به رادیو آزادی گفت:

" وضعیت عمومی طفل خوب است و فعلاً در خانه امن به سر می‌برد که هر چند بخش‌های سواد آموزی فعال است و تلاش می‌شود که با کتاب آشنایی پیدا کند اما نگرانی ما این است که تمام خانم‌های که در خانه امن هستند متضرر هستند وضعیت روحی شان خوب نیست که شاید بالای طفل هم تأثیر کند، به همین خاطر تلاش می‌شود که به جای بهتری معرفی گردد."

با این حال پولیس غور می‌گوید که آنان پس از دستگیری مردی به نام سید عبدالکریم با این دختر به تاریخ پنج اسد سال جاری که خود را شوهر این دختر خوانده بود، چهار روز بعد پدر این دختر را نیز دستگیر کردند.

غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان بعد از دستگیری این افراد دوسیه آنها را به تاریخ دهم اسد سال روان جهت تحقیق به سارنوالی ولایت غور فرستادند.

وی در ادامه گفت:

" به تاریخ ۳ اسد ۱۳۹۵ نظر به اطلاع مردم ما فردِ را بنام سید عبدالکریم دستگیر کردیم که با دختر شش ساله ادعای ازدواج کرده بود و بعد از چهار روز پدر این دختر را نیز دستگیر کردیم و دوسیه شانرا جهت تحقیق به سارنوالی فرستادیم که اکنون هر دو تن از افراد در محبس هستند."

سید عبدالکریم که ادعا داشت با غریب گل شش ساله ازدواج کرده‌است و گفته بود این دختر از سوی خانواده‌اش در بدل دعا خوانی به وی داده شده بود، و او در بدل یک بشکه روغن، یک بوجی برنج و مقدار چای و شیرینی به خانواده‌اش پرداخته بود.

مدیر حقوق ریاست امور زنان غور گفت، فشارهای نهادهای حمایت کننده از حقوق زنان، نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها سبب شد تا دوسیه این افراد مراحل قانونی اش را به سرعت طی نموده و جهت صدور حکم راهی محکمه گردد.

وی افزود:

" نهاد حمایت کننده حقوق زنان، جامعه مدنی و رسانه‌ها بسیار تلاش کردند و نهادهای عدلی و قضایی را مجبور کردند تا به این قضیه رسیدگی شود که خوشبختانه نظر به همین تلاش‌ها محکمه حکم چهار سال حبس را بالای پدر این دختر و هفت سال را بالای سید عبدالکریم صادر کرد."

در همین حال محکمه ابتدایی این ولایت به تاریخ ۲۳ اسد ۱۳۹۵ فیصله نمود که عبدالقادر پدر غریب گل به ۴ سال زندان و سید عبدالکریم ۶۰ ساله که خود را شوهر این طفل خرد سال می‌خواند به ۷ سال حبس محکوم به مجازات هستند که این فیصله از سوی محکمه استیناف غور نیز تائید گردید.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG