لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

اشرف غنی و عبدالله عبدالله حمله بر زیارت سخی را محکوم کردند


رئیس جمهور افغانستان حملۀ شب گذشته بر زیارت سخی در غرب کابل را که در نتیجۀ آن حداقل ۱۴ تن کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شدند با شدید ترین الفاظ محکوم کرد.

در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری از قول رئیس جمهور اشرف غنی نگاشته شده‌است که این حمله به عزاداران نواسۀ پیامبر اسلام که از سوی افراد وابسته به گروه‌های دهشت افگن انجام شد دشمنی آن‌ها با وحدت میان پیروان مذاهب اسلام در افغانستان را نشان می‌دهد.

همچنان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در صفحۀ رسمی فیسبوک‌اش حمله بر زیارت سخی را با شدید ترین الفاظ محکوم نموده و از نیروهای امنیتی افغانستان خواسته‌است تا با استفاده از همه امکانات در حفظ جان عزاداران عاشورا کوشیده و دشمن را سرکوب نمایند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که در جملۀ کشته شده‌گان سیزده غیر نظامی و یک پولیس شامل است.

قبل از این، وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان یوم عاشورا را به عنوان روز تاریخی مسلمانان جهان در فرهنگ دینی اعلان کرده در اعلامیۀ خود گفت که این روز رخداد های مهم تاریخی در حافظه دارد که یکی از آن‌ها شهادت مظلومانۀ امام حسین (ع) نواسۀ پیامبر و ۷۲ تن از یاران واهل بیت وی می‌باشد.

در این روز اغلباً مسلمانان شیعه عزاداری می‌کنند اما اکثریت نفوس افغانستان که سنی مذهب اند مراسم خاص عزاداری ندارند ولی روحانیون آن‌ها در خطبه‌های جمعه از عاشورا و واقعات آن به مردم یاد آوری می‌کنند.

جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل
جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل

جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت نسبت به سال‌های گذشته وخیم است و ایجاب می‌کند که در این روز از حرکات افراطی و تجمعات در سرک‌ها خودداری شود.

او گفت، گزارش‎های مؤثق از تهدیدهای امنیتی بدست آورده‌اند.

مولوی محمد قاسم حلیمی عضو شورای سرتاسری علمای افغانستان که در گردهمایی اخیر رئیس جمهور با علمای سنی و شیعه و مقامات ارشد امنیتی در خصوص عاشورا حضور داشت به رادیو آزادی گفت:

"توصیۀ علما، توصیۀ سیاسیون، توصیۀ رئیس صاحب جمهور و توصیۀ مسئولین امنیتی برای عزاداران عاشورا این بود که از تجمعات بی‌معنی و بی‌جا و نشست و برخاست در جاهای غیر مصون جداً خودداری نمایند."

محمد سالم حسنی استاد پوهنتون و یک تن از روحانیون شیعه که او هم در این گردهمایی با رئیس جمهور حضور داشت به رادیو آزادی گفت که حرکات افراطی جز مراسم عزاداری عاشورا نیست.

وی افزود:

"زدن زنجیرهای تیغ‌دار و قمه‌ها که از بدن خون جاری می‌کند به فتوای اکثریت مراجع اهل تشیع حرام است. هم مضرات بدنی دارد و هم از لحاظ نمایش خشونت، صحنه‌های زشت و صحنه‌های ناپسند، هم به مذهب یک دید بد را ایجاد می‌کند و هم به قیام امام حسین یک دید بد را ایجاد می‌کند."

در اغلب محلات شیعه نشین کابل برای ابراز عزاداری لوحه‌های سیاه رنگ و خیمه‌ها نصب شده‌است.

در این خیمه‌ها به مردم غذا و چای رایگان داده می‌شود.

عزاداری عاشورا معمولاً با راهپیمایی اوایل صبح و سینه زنی و زنجیر زنی آغاز می‌شود.

در ایام زمامداری طالبان این مراسم در اماکن عامه و سرک‌ها ممنوع بود ولی پس از سقوط رژیم آن‌ها در سال ۲۰۰۱ شیعه‌های افغانستان مراسم عاشور را پر رنگ‌تر ساختند.

در عاشورای سال ۲۰۱۱ حداقل ۵۴ نفر پس از آن کشته شدند که یک مهاجم انتحاری واسکت مملو از مواد انفجاری را در میان صدها تن در نزدیک زیارت ابوالفضل در کابل منفجر ساخت.

XS
SM
MD
LG