لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

لاوی: امریکا باور ندارد که وضعیت در افغانستان با کشمیر مرتبط است


پیتر لاوی مسئول بخش جنوب آسیا در قصر سفید می‌گوید، امریکا قطعاً باور ندارد که وضعیت در افغانستان با کشمیر مرتبط است.

آقای لاوی در صحبت که روز گذشته در یک نشست در واشنگتن داشت، اظهارات یک سناتور ارشد پاکستانی را که صلح در کابل و کشمیر را به هم مرتبط دانسته رد کرد و گفت، کشورش اینگونه فکر نمی‌کند.

مسئول بخش جنوب آسیا در قصر سفید در اشاره به تنش های اخیر میان هند و پاکستان در منطقۀ مورد منازعه کشمیر، حمله بالای یک پایگاه نظامی در منطقۀ یوری واقع در کشمیر تحت اداره هندوستان را محکوم کرد و گفت:

"رویداد یوری یک قضیۀ روشن تروریزم مرزی بود. ما این اقدام تروریستی را محکوم کردیم. این یک حمله وحشیانه بود که هر کشور حق دفاع در برابر آنرا دارد، اما در ارتباط شدیداً نظامی (میان دو کشور) که سه بار جنگ را هم تجربه کرده اند، نیاز به احتیاط و خویشتنداری است."

تنش ها میان هند و پاکستان اخیراً زمانی اوج گرفت که دهلی نو شبه نظامیان مستقر در کشمیر تحت اداره پاکستان را متهم به حمله بالای یک پایگاه نیرو های هندی کرد.

این حمله که در اوایل سپتمبر رخ داد، منجر به کشته شدن ۱۸ سرباز هندی شد.

هندوستان در واکنش به این حادثه، حملات را در کشمیر تحت اداره پاکستان آغاز کرد که بر اساس ادعای اردوی هندی در آن مراکز شورشیان هدف قرار گرفت.

پیتر لاوی مسئول بخش جنوب آسیا همچنان گفت:

"در نگرانی هندوستان برای جلوگیری از هر گونه حمله در آینده شریک استیم. از موقف هندوستان برای واکنش نظامی در برابر تهدید های تروریزم در مرز حمایت می‌کنیم، اما همچنان بکار گرفتن احتیاط را توصیه می‌کنیم."

در میان اوج تنش ها میان اسلام آباد و دهلی نو، مشاهد حسین سید رئیس کمیتۀ دفاعی و سنای پاکستان و همچنان نمایندۀ خاص صدراعظم پاکستان در امور کشمیر گفت، "راه رسیدن به صلح در کابل در کشمیر نهفته است."

وی اینرا در ششم ماه اکتوبر در مباحثۀ ویدیویی تحت عنوان روابط پاکستان با چین، هند و افغانستان به میزبانی مرکز تحقیقاتی ستیمسون در ایالات متحده امریکا گفت.

این اظهارات آقای حسین از سوی مقامات افغان تقبیح گردید.

XS
SM
MD
LG