لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

دیپلومات: در افغانستان چه جریان دارد؟


دیپلومات

مجلۀ آنلاین دیپلومات بعد از مطرح ساختن این پرسش که در افغانستان چه جریان دارد؟ می‌نویسد که پس از مداخلۀ امریکا و ناتو در این کشور جنگ زده که پانزده سال از آن می‌گذرد چندین شهر افغانستان در محاصره شورشیان طالب قرار دارند.

دیپلومات می‌نویسد که مأموریت حمایت قاطع ناتو که شامل آموزش، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان می‌باشد باز هم ادعا می‌کند که این نیروها توانمندی دفاع از شهر های عمدۀ بزرگ و مراکز تجمع مردم را دارند.

مجله می‌نویسد که جنرال نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع هنگام بازدید اخیر خود از لشکرگاه که در وضعیت جنگی قرار دارد متعهد شد که این شهر هرگز بدست طالبان سقوط نخواهد کرد.

دیپلومات از قول جنرال نیکولسن می‌نویسد که حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور روز به روز قویتر می‌شوند و در نهایت همۀ ولایت هلمند را امن خواهند ساخت.

مجله می‌نویسد که ۴۰۰ سرباز تازه نفس اردوی افغانستان روز سه شنبه گذشته برای جلوگیری از سقوط لشکرگاه پس از آن به این شهر فرستاده شدند که شورشیان طالب با یک حملۀ انتحاری یک مرکز پولیس را از بین بردند و برای مدت کوتاه به یک ناحیۀ شهر داخل شدند.

دیپلومات می‌افزاید که نیروهای افغان در مرکز ولایت فراه هم با شورشیان طالب که به دروازه های شهر نزدیک شده‌اند درگیر اند.

و گزارش های روز سه شنبه گفتند که ولسوالی غورماچ فاریاب هم پس از عقب نشینی نیروهای دولتی سقوط کرد.

مجله می‌نویسد علیرغم نظر مأموریت قاطع که بر توانمندی نیروهای افغان تأکید می‌کند، عملکرد ضعیف این نیروها، نحوۀ گزارش دهی و معیارهای را که قوای ائتلاف برای برجسته ساختن قوت و سلامتی نیروهای افغان استفاده می‌کنند زیر سوال می‌برد.

لانگ وار ژورنال

نشریۀ لانگ وار ژورنال هم در یک مطلب خود می‌نویسد که طبق گزارش ها شورشیان طالب صد نفر از سربازان افغان را در هلمند کشته اند.

نشریه در این مقاله خود که روز پنجشنبه نشر کرده می‌نویسد که وضعیت در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند رو به وخامت نهاده‌است.

نشریه می‌نویسد که گزارش ها از افغانستان می‌رسانند که صدها پولیس و سرباز افغان کشته، زخمی یا اسیر شده اند و یا به طالبان پیوسته اند.

لانگ وار ژورنال می‌نویسد که در یکی از ناگوارترین تلفات نیروهای افغان در جنگ طولانی و فراموش شدۀ افغانستان مقامات این کشور روز چهارشنبه گفتند که حداقل صد سرباز هنگامی کشته شدند که آنها از یک مسیرکه با شورشیان روی آن توافق شده بود عقب نشینی می‌کردند و طالبان با عهد شکنی از هر طرف بسوی آنها آتش گشودند.

نشریۀ لانگ وار ژورنال در یک مقالۀ دیگر خود می‌نویسد که شورشیان طالب مراکز پنج ولایت را تهدید می‌کنند.

نشریه با چاپ یک نقشۀ افغانستان شهر های کندز، پلخمری، ترینکوت، لشکرگاه و فراه را علامت گذاری کرده‌است.

لانگ وار ژورنال می‌نویسد که طالبان برای زیر تهدید قرار دادن این شهرها عملیات خود را در ولسوالی های دور دست افغانستان متمرکز ساخته اند.

نشریه می‌نویسد که این ولسوالی ها برای شورش طالبان یک نقش حیاتی دارند.

طالبان در این ولسوالی ها مردم را جلب و جذب می‌کنند و آموزش می‌دهند و برای حمله بر مراکز شهری از آنجا پول جمع آوری کرده خود را اکمال می‌کنند.

نشریه می‌نویسد که ملا امین الله یوسف والی نام نهاد طالبان برای ارزگان این ستراتیژی را شش ماه قبل توضیح داده بود.

لانگ وار ژورنال می‌نویسد با وجود موفقیت های که طالبان در این ستراتیژی خود دارند جنرال نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع کنترول طالبان بر مناطق روستایی را کم اهمیت می‌داند.

XS
SM
MD
LG