لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

بنگله دیش پروسه محاکمه تندروان را آغاز کرده‎است


بنگله دیش پروسه محاکمه تندروانی را آغاز کرده‎است که به اتهام دست داشتن در انفجارات و دیگر نا امنی‎ها در آن کشور دستگیر شده‎اند.

مقامات امنیتی بنگله دیش می‎گویند، به شمول اعضای گروه جماعت المجاهدین که فعالیت آن منع می‎باشد ده‎ها تندرو به اعدام محکوم شده‎اند که ستره محکمه حال روی دوسیه‎های آن‎ها غور می‎کند.

بنگله دیش به روز دوشنبه یک عضو ارشد گروه تندرو جماعت المجاهدین را که به دست داشتن در حمله سال ۲۰۱۵ مجرم شناخته شده بود به دار آویخت.

در این حمله دو قاضی کشته شده بودند.

حکومت بنگله دیش همچنان تندروان جماعت المجاهدین را مسئول حمله بر یک رستورانت دانست که در ماه جولای در شهر داکه رخ داد و در آن ۲۰ تن کشته شدند.

بعد از همین حمله نیروهای امنیتی بنگله دیش عملیات وسیع را برای سرکوبی تندروان آغاز کردند که به گفته آن‎ها تصویر بنگله دیش به حیث یک کشور میانه رو اسلامی را لکه دار ساخته‎اند.

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانسه، پولیس بنگله دیش از ماه جولای به این‎طرف در عملیاتی‎که علیه تندروان آغاز کرده حدود ۴۰ تندرو را با فایر گلوله کشته‎است.

در جمع کشته شده‎گان تمیم چودری رهبر جدید جماعت المجاهدین بنگله دیش هم شامل بود که طراح اصلی حمله بر رستورانت در داکه شناخته شده‎است.

محبوبه علم لوی سارنوال بنگله دیش به آژانس خبری فرانسه گفته است، حکومت تلاش دارد دوسیه‎های محکومین تندرو را به زودترین فرصت بررسی کند.

پولیس بنگله دیش می‎گوید حد اقل ۶۴ تندرو به اعدام محکوم شده‎اند که ستره محکمه در حال حاضر روی استیناف طلبی آن‎ها غور می‎کند.

سازمان نظارت از حقوق بشر می‎گوید شواهدی در دست نیست که مجازات اعدام بتواند در کاهش خشونت‎ها کمک کند.

میناکشی گنگولی مسئول بخش آسیای این سازمان به فرانس پرس گفت، زمانی‎که یک حمله تروریستی صورت می‎گیرد حکومت اکثرا تحت فشارهای شدید قرار گرفته و می‎خواهد نشان دهد که کاری می‎کند.

به گفته وی خوب این است که مرتکبین اصلی با شواهد موثق و کافی و طی تحقیقات محتاطانه محاکمه شوند.

جماعت مجاهدین بنگله دیش در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد و برای جاری شدن شریعت اسلامی در بنگله دیش تلاش دارد، کشوری که اکثریت نفوس ۱۴۰ میلیونی آن مسلمان است و حکومت سکیولر دارد.

XS
SM
MD
LG