لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

تقاضای امریکا از ایران جهت رهایی سیامک و باقر "نمازی"


اعضای خانواده تاجر امریکایی ایرانی الاصل و پدر ۸۰ ساله اش می‎گویند که این دو نفرتوسط یک محکمه ایران به اتهام همکاری با امریکا هریک به ده سال حبس محکوم شده‎اند.

به گفته آن‎ها ده سال حبس برای باقر نمازی که کارمند متقاعد یونیسف می‎باشد در حقیقت حبس ابد معنی دارد.

بازداشت سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی در ایران اعراضات امریکا را برانگیخته و این کشور تقاضا دارد که این دو نفر آزاد شوند.

سیامک نمازی با رسیدن به ایران در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ دستگیر شد و از آنوقت به بعد در توقیف بسر می‎برد.

باقر نمازی که کارمند متقاعد یونیسیف می‎باشد تابیعت دوگانه امریکایی و ایرانی دارد و او هم در ماه فبروری در وقت رسیدن به ایران بازداشت شد.

باقر نمازی می خواست برای رهایی فرزند خود تلاش نماید.
باقر نمازی می خواست برای رهایی فرزند خود تلاش نماید.

باقر نمازی می خواست برای رهایی فرزند خود تلاش نماید.

خبرگزاری میزان که به شبکه قضایی ایران تعلق دارد در ۱۸ اکتوبر خبر داد که این دو نفر به اتهام همکاری با حکومت مخاصم امریکابه حبس محکوم شدند.

بردار سیامک، بابک در یک اعلامیه فرستاده شده به رادیو آزادی گفته‎است حکم حبس ده ساله برای پدرش در حقیقت حبس ابد می‎باشد. او افزوده این قابل درک نیست که محکمه فعالیت‎های بشریپدر و برادرش را صبغه جنایی داده‎است.

دوستان این خانواده می‎گویند سیامک یک تاجر می‎باشد که از دخالت در امور سیاسی خود داری می‎کرد و او صرف یک بار مبارزات را در واشنگتن آغاز کرد تا تحریم‎های امریکا علیه ایران در بخش فروش ادویه لغو شوند.

موسسه حمایت از اطفال ملل متحد یونیسف که باقر نمازی سابق به حیث نماینده آن در سومالیا، کینیا و مصر کار می‎کرد در مورد حکم محکمه علیه وی اظهار تاسف و نگرانی کرده‎است.

ستیفن دوجاریک سخنگوی سرمنشی ملل متحد بیان کرد نمازی مستحق یک دوره آرام تقاعد است و یونیسف به دلایل بشری خواهان آزادی وی می‎باشد.

ایالات متحده هم در این مورد اظهار نگرانی عمیق کرده‎است.

تونر: ما آزادی فوری تبعه‎های امریکا که غیر عادلانه در ایران بازداشت شده‎اند از جمله سیامک و باقر نمازی را تقاضا می‎کنیم.
تونر: ما آزادی فوری تبعه‎های امریکا که غیر عادلانه در ایران بازداشت شده‎اند از جمله سیامک و باقر نمازی را تقاضا می‎کنیم.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا مارک تونر افزود:

"ما با تقاضاهای اخیر سازمان‎های بین المللی و متخصصین حقوق بشر همراه شده آزادی فوری تبعه‎های امریکا که غیر عادلانه در ایران بازداشت شده‎اند از جمله سیامک و باقر نمازی را تقاضا می‎کنیم تا آن‎ها به خانواده‎های خود برگردند."

در ماه‎های اخیر چندین ایرانی که تابیعت دوگانه دارند از جمله تابعیت امریکایی در ایران دستگیر شده‎اند.

این معلوم نیست که در عقب این بازداشت‎ها چه می‎باشد اما بعضی‎ها آن را نتیجه جدال بین متحدین رئیس جمهور روحانی که طرفدار اصلاحات است و گروه‎های افراطی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‎دانند.

XS
SM
MD
LG