لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

تبصرۀ برخی از روزنامه های جهان در مورد افغانستان


گاردین

روزنامه گاردین در شماره اخیر خود در مورد کشته شدن دو امریکایی در نزدیکی کابل مطلبی را به نشر رسانده که در بخش آن می‌نویسد، قوای ناتو اقدامات جدی را اتخاذ نموده بود که از حملات داخلی بر قوای خارجی جلوگیری نماید، اما در حمله اخیر بازهم یک شخصی که یونیفورم اردوی ملی افغانستان را به تن داشت بر امریکایی‌ها فیر کرد و دو نفر آنها را از پا در آورد، که یکی از آنها سرباز و دیگرش یک قرار دادی نظامی بود.

روزنامه می‌نویسد، این حمله نشان داد که اقدامات ناتو در این راستا نتوانسته کاملاً مانع حملات داخلی بر سربازان خارجی شود.

از سوی دیگر به نوشته گاردین چنین حملات و کشتار‌ها بی‌اعتمادی را بین قوای خارجی و محلی بیشتر می‌سازد.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در همین مورد می‌نویسد، اگر ثابت شود که حمله کننده واقعاً یک سرباز افغان بوده‌است، این عمل تلخ‌ ترین خاطرات جنگ ۱۵ ساله امریکا را در افغانستان زنده می‌سازد که در آن وقت ها چنین حملات زیاد رخ می‌داند. از سوی دیگر این اقدام چنین ترس را ایجاد خواهد کرد که تصور مشاورین نظامی امریکا در افغانستان که گویا حملات سربازان افغان بر قوای خارجی یک پدیده گذشته می‌باشد، دقیق نبوده‌است.

فارن پالیسی در این رابطه می‌نویسد که در گذشته چنین حملات بیشتر به اختلافات و ناراحتی‌های شخصی مربوط بودند، ولی در حمله اخیر انگیزه تا هنوز واضح نشده‌است.

نشریه سازمان دیده بان حقوق بشر

نشریه سازمان دیده بان حقوق بشر هیومن رایتس واچ در شماره اخیر خود مشکلات مهاجرین برگشته به افغانستان را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد در یک مرکز ثبت نام مهاجرین برگشته به کابل زنان هر یک با چند طفل در صف نشسته اند و انتظار کمک می‌باشند.

به نوشته نشریه، آنها می‌گویند که قبل از برگشت حکومت ترکیه به هر یک از آنها ۲۵ دالر داد تا به وطن برگردند و وعده نمود که با برگشت به افغانستان کمک بیشتر انتظار آنهاست.

اما به نوشته نشریه هیومن رایتس واچسازمان بین‌المللی مهاجرت آی او ام شیشه امید آنها را به سنگ زده و به آنها گفت هیچ حکومت تعهد کمک بیشتر را نکرده‌است.

به نوشته نشریه، سرگذشت همه مهاجرین در مرکز با یکدیگر شباهت دارد. از آغاز سال ۲۰۱۶ به اینسو پولیس و مقامات پاکستان فشار را بر مهاجرین افغان بیشتر ساخته که در نتیجه ده‌ها هزار افغان به ترک پاکستان مجبور شده و به وطن برگشته اند.

نویسنده در نشریه هیومن رایتس واچ که از مرکز برگشت مهاجرین در کابل دیدن کرده و با بسیاری از افراد برگشته صحبت کرده‌است می‌نویسد، مهاجرین هنوز هم امیدوارند که کمک‌های نقدی طوری که قبل از برگشت به آنها وعده شده بود به آنها خواهد رسید و با وصف بیانات سازمان بین‌المللی مهاجرت، نمی‌خواهند این امید را ازدست بدهند.

XS
SM
MD
LG