لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

چرا دوستم نبرد فاریاب را ترک کرد؟


سید انور سادات والی فاریاب به رادیو آزادی می‎گوید، معاون اول رئیس جمهور روز یکشنبه این ولایت را ترک کرد و نسبت به عدم هماهنگی مسئولان امنیتی نارضایتی نشان داده‎است.

آقای سادات اضافه می‎کند که دوستم می‎خواست پلان‎های عملیاتی به سرعت انجام شود.

سادات در صحبت به رادیو آزادی گفت، معاون اول رئیس جمهور در آخرین دقایق حضورش در این ولایت از عدم هماهنگی کامل میان مسئولان امنیتی نا رضایتی نشان داد.

سادات: آن‎ها سرعت عمل می‎خواستند.
سادات: آن‎ها سرعت عمل می‎خواستند.

آقای سادات می‎گوید، یکی از موضوعاتی‎که جنرال دوستمبالایش تاکید می‎نمود این بود تا بخش‎های تصرف شده از سوی نیرو های امنیتی حفظ شود.

او افزود:

" آن‎ها سرعت عمل می‎خواستند، پیش از رفتن به شبرغان ما را هم خواسته بودند در کمپ چینایی‎ها در غورماچ، ما چهار پنج ساعت منتظر ماندیم قوماندان قول اردو آمده نتوانستند ، گفتند که از عدم هماهنگی خوب شان شاکی و ناراض هستم."

محمد نذیر احمدزی عضو ولسی جرگه افغانستان رفتن معاون اول رئیس جمهور به خط اول جنگ را یک اشتباه می‎داند و می‎گوید، حضور جنرال دوستم در میدان جنگ باعث بروز برخی مشکلات نیز می‎شود.

احمدزی: اولین اشتباه این بود که خود شان به خط اول رفتند.
احمدزی: اولین اشتباه این بود که خود شان به خط اول رفتند.

او افزود:

"اولین اشتباه این بود که خود شان به خط اول رفت، ما و شما شاهد هستیم که سر شان یک حمله هم شده بود، چون که عزت تمام مملکت هستند باید در مرکز وظیفه خود را انجام دهد، نظارت کند از سکتور امنیتی و برای شان طرح‎های مناسب دهد نی‎که خود شان به جنگ برود، چونکه آن‎جا مشکلات ایجاد می‎شود."

کلکانی: سفرها و عملیات هایش نتایج مثبت صد درصدی را نداشته است و این باعث شده که مشکلاتی را به وجود بیاورد.
کلکانی: سفرها و عملیات هایش نتایج مثبت صد درصدی را نداشته است و این باعث شده که مشکلاتی را به وجود بیاورد.

داوود کلکانی عضودیگر ولسی جرگه به روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت:

"جنرال صاحب دوستم در صفحات شمال محبوبیت خود را دارد، اما چندین باری که سفر کرده، سفرها و عملیات هایش نتایج مثبت صد درصدی را نداشته است و این باعث شده که مشکلاتی را به وجود بیاورد."

جنرال عبدالرشید دوستم حدود دو هفته پیش زمانی به ولایت فاریاب رفت که ولسوالی غورماچ به دست طالبان سقوط کرده بود.

این اولین سفر آقای دوستم به شمال افغانستان نیست، بلکه پیش از این هم چندین بار برای نظارت از عملیات به جوزجان و فاریاب سفر کرده بود.

تلاش‎های مان برای گرفتن نظر معاون اول رئیس جمهور و یا یکی از افراد نزدیک به آقای دوستم بی نتیجه ماند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG