لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

بهایی‎ها: ایران تلاش‎ها برای سرکوبی بهاییان را شدت بخشیده‎است


کمیته بین المللی بهایی‎های جهان می‎گوید ایران تلاش‎ها برای سرکوبی این اقلیت مذهبی را شدت بخشیده‎است.

به گفته این کمیته، سرکوب این گروه در حالی ادامه دارد که حسن روحانی رئیس جمهور ایران تعهد کرده بود به برخورد نامناسب علیه اقلیت‎های مذهبی در کشورش نقطه پایان می‎گذارد.

در گزارش ۱۲۲ صفحه یی کمیته بین المللی بهایی‎ها گفته شده‎است که حکومت ایران کمپاین تنفر از بهایی‎ها را وسیع تر ساخته و حدود بیست هزار مطلب ضد بهایی‎ها در رسانه‎های ایرانی منتشر شده‎اند.

از انتخاب حسن روحانی در اگست سال ۲۰۱۳ به حیث رئیس جمهور ایران به این طرف، ۳۸۸ قضیه برخورد تبعیض آمیز اقتصادی علیه بهایی‎ها در ایران ثبت شده است که از تهدیدات گرفته تا مسدود ساختن دوکانهای بهاییان میباشد.

بر اساس این گزارش در جریان ریاست جمهوری حسن روحانی از ورود هزاران بهایی به پوهنتون‎ها جلوگیری شده و نام‎های ۲۸ اهل بهایی از پوهنتون‎های ایران حذف شده‎اند.

مذهب بهایی در سال ۱۸۴۴ از سوی یک رهبر ایرانی ایجاد شد و بهایی‎ها این فرد را به حیث پیامبر خداوند می‎دانند.

رهبر مذهبی ایران در سال ۲۰۱۳ فتوای را صادر کرده که داد و ستد با بهایی‎ها را خاتمه دهند.
رهبر مذهبی ایران در سال ۲۰۱۳ فتوای را صادر کرده که داد و ستد با بهایی‎ها را خاتمه دهند.

آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران در سال ۲۰۱۳ فتوای را صادر کرده و از تمام ایرانی‎ها خواست داد و ستد با بهایی‎ها را خاتمه دهند.

در گزارش منتشر شده از سوی کمیته بین المللی بهایی‎ها آمده است که حکومت ایران از هرسو با فشارهای مواجه است تا سرکوبی سیستماتیک بهایی‎ها را خاتمه دهد.

ولی بر اساس این گزارش برخورد متفاوت با بهایی‎ها حال رنگ دیگر گرفته و ستراتیژی دستگیری‎ها و توقیف‎ها به تبعیض در بخش اقتصادی و تعلیمی مبدل شده‎است.

آژانس خبری اسوشیتد پرس از قول بنی دوکل نماینده بهایی‎ها در ملل متحد نوشته که می‎گوید، تغیری را در تکتیک‎های حکومت ایران در برابر بهایی‎ها دیده است و به نظر می‎رسد این اقدام برای مخفی نگهداشتن سرکوبی بهایی‎ها از چشم جهانیان اتخاذ شده‎است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۰۵ در دوران حاکمیت رئیس جمهور پیشین محمود احمدی نژاد بیش از ۸۰۶ پیرو بهایی دستگیر شده بودند که ۲۷۵ آن‎ها زندانی شده و ۹۵۰ قضیه تبعیض اقتصادی در برابر بهاییان صورت گرفته بود.

این گزارش از جامعه بین المللی خواسته است فشارها بر ایران را به دلیل سرکوبی بهاییان افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG