لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

مقامات: موج‌های نا امنی به دامنه‌های کابل رسیده‌است


شورای ولایتی کابل می‎گوید، موج ناامنی‎ها تا کابل رسیده و به جز از ۴ ولسوالی این ولایت در اکثریت آن تحرکات مخالفین مسلح آغاز گردیده‎است.

سید عبدالرحمان هاشمی رئیس شورای ولایتی کابل روز پنج‎شنبه به رادیو آزادی گفت، نگرانی وجود دارد که مبادا این تحرکات به جبهات منظم جنگ مبدل گردد.

هاشمی گفت، ممکن شهر کابل از این تحرکات متأثر گردد.

نمای از شهر کابل
نمای از شهر کابل

وی افزود:

"در ولسوالی‎های کابل بجز از چند ولسوالی که در کوهدامن است گلدره، فرزه و استالف دیگر تمام ولسوالی‎ها تقریباً ناامن است ولسوالی پغمان، سروبی، ده سبز، شکر دره تقریباً در تمام ولسوالی‎های ولایت کابل مخالفین تحرکات دارند."

آقای هاشمی می‎گوید، برخی اوقات بخاطر حملات مخالفین مسلح در ولسوالی‎های ولایت کابل رفت و آمد دشوار و حتی نا ممکن است.

عرفان: متأسفانه که در ولایات همجوار کابل نا امنی‎ها افزایش یافته‌است.
عرفان: متأسفانه که در ولایات همجوار کابل نا امنی‎ها افزایش یافته‌است.

عرفان‌الله عرفان نماینده مردم کابل در ولسی جرگه نیز با اشاره به فعالیت مخالفان مسلح در ولایات نزدیک کابل می‎گوید، شهر کابل از نا امنی‎های ولایات همجوارش متأثر گردیده و نگرانی‎ها در این مورد از قبل بیشتر شده‎است.

وی افزود:

"متأسفانه که در ولایات همجوار کابل قسمی‎که نا امنی‎ها افزایش پیدا کرده از ولایت پروان گرفته تا ولایت لوگر، میدان وردک و حتی لغمان تا جای همسرحد است با کابل متأسفانه این مسایلی وجود دارد و این نگرانی‎ها مردم کابل را پریشان ساخته و در ولسوالی‎ها و هم در کابل برخی تحرکات هم دیده شده‎است. "

این درحالیست که در این اواخر در ولایات مختلف نا امنی‎ها و درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح بیشتر گردیده‎است.

این نگرانی‎ها در حالی ابراز می‎شود که به گفته شریف‌الله هوتک عضو شورای ولایتی میدان وردک روز چهارشنبه به علت حمله مخالفان مسلح دولت شاهراه کابل-غزنی در نزدیکی میدان شهر برای چندین ساعت بسته بود.

اما پاسخ مقامات امنیتی در رابطه به بیشتر شدن ناامنی‎ها در ولسوالی‎های کابل چیست؟

عبدالرحمان رحیمی قوماندان امنیه کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، مخالفین مسلح همواره تلاش کرده‎اند تا ناامنی‎ها را حتی در کابل دامن بزنند اما نیروهای امنیتی افغان به گفته وی همیشه از آن جلوگیری کرده‎اند.

رحیمی: در این جای شک نیست که ناامنی‎های ولایات همجوار بالای کابل تأثیر گذار است.
رحیمی: در این جای شک نیست که ناامنی‎های ولایات همجوار بالای کابل تأثیر گذار است.

آقای رحیمی می‎گوید، در کابل و ولسوالی‎های آن احتمالاً وقوع درگیری‎های بزرگ وجود نداشته اما نا امنی‎های ولایات همجوار کابل حتماً بالای امنیت این ولایت تأثیر گذار است.

وی افزود:

"در این جای شک نیست که ناامنی‎های ولایات همجوار بالای کابل تأثیر گذار است، ولی بر اساس پلان ما تمام راه‎های آن را بررسی کرده‌ایم در راه‌های فرعی هم پوسته‎ها جابجا گردیده و تحت نظارت ما است مخالفین مسلح قطعاً نمی‎توانند در مربوطات کابل درگیری نمایند."

اما عبدالرحمان هاشمی رئیس شورای ولایتی کابل می‎گوید، اگر به وضعیت امنیتی کابل توجه صورت نگیرد ممکن برخی شاهراه‎های بزرگ کابل مسدود گردد.

قوماندانی امنیه کابل می‎گوید که آن‎ها بخاطر تأمین امنیت کابل برنامه‎های خاص دارند و نمی‎گذارند که مخالفان مسلح دولت این ولایت را نا امن سازند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG