لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

نیروهای چین و عربستان سعودی تمرینات نظامی مشترک را آغاز کردند


نیروهای خاص چین و عربستان سعودی امروز پنجشنبه اولین تمرینات نظامی مشترک شان را آغاز کردند.

این نخستنین تلاش چین برای انکشاف روابط امنیتی با کشورهای اسلامی در شرق میانه به شمار می‎رود.

چین می‎گوید، در حالی‎که نقش بین المللی این کشور روبه گسترش بوده و دخالت دیپلوماتیک حکومت چین در مناطق پر تنش مانند شرق میانه افزایش می‎یابد، شرکت‎های چینی و مردم این کشور، به تهدیدهای دهشت افگنی روز افزونی روبرو اند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سفرش در اوایل امسال به عربستان سعودی تعهد کرد که همکاری‎های امنیتی خود را با ریاض افزایش می‎دهد.

یک روزنامه نظامی چین می‎نویسد، قبل از این دریک برنامه آموزشی نظامی دو هفته یی بین این‎کشور و عربستان سعودی در نزدیکی شهر چانگ کیانگ در جنوب غرب چین، از جانب هردو کشور ۲۵ عسکر اشتراک داشتند.

سرحد افغانستان با چین و تاجکستان
سرحد افغانستان با چین و تاجکستان

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‎های چینی می‎گوید، این برنامه آموزش نظامی که از دهم ماه اکتوبر آغاز شده بود، روی روش و تاکتیک‎های مهارت مبارزه با تروریزم تمرکز داشت.

مقامات چینی از دیر زمانی نگران‎اند که بی ثباتی در افغانستان مبادا به ایالت غربی شین جین سرایت کند. ایالتی که اکثریت باشنده‎گان آن را مسلمانان اویغور تشکیل می‎دهند.

چین به خاطر مبارزه در برابر این‎گونه تهدیدها در ماه اگست یک ایتلاف ضد تروریزم را با پاکستان، افغانستان و تاجکستان تشکیل داد. این سه کشور، با ایالت شین جین چین سرحد مشترک دارند.

از سوی دیگر، بیش از ۴۰۰ عسکر چین و تاجکستان از بیستم تا بیست و چهارم ماه اکتوبر تمرینات نظامی مشترک را در مناطق کوهستانی تاجکستان که با افغانستان مرز مشترک دارد،به راه انداختند.

مقامات افغان، از این تمریمات نظامی که آموزش در مورد چگونگی رهایی گروگانان شامل بود، نظارت می‎کردند.

گروه‎های حقوق بشر، در مورد وضع محدودیت بر آزادی‎های مذهبی بر مسلمانان اویغور تبار ایالت شین جین از سوی حکومت چین واکنش نشان داده‎اند. اما حکومت چین این اتهامات را رد می‎کند.

از سوی هم به صد ها و یا ممکن هزاران مسلمان اویغور به طور پنهانی از راه جنوب شرق آسیا خود را به ترکیه رسانده‎اند. چین می‎گوید، تعدادی از آن‎های که این کشور را ترک می‎کنند، به جمع جنگجویان تندرو در سوریه و عراق می‎پیوندند.

XS
SM
MD
LG