لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

پولیس پاکستان با تظاهر کنندگان درگیر شد


شهر‌های بزرگ پاکستان روز جمعه شاهد درگیری‌ها میان تظاهر کننده‌ها و پولیس بود. پولیس پاکستان قبلاً تظاهرات را ممنوع اعلان کرده بود. ولی حامیان عمران خان رهبر اپوزیسیون تلاش نمودند که مسیر راه منزل وی را به محل تظاهرات آماده سازند که باعث درگیری میان پولیس و تظاهر کننده‌ها گردید.

پولیس ضد شورش پاکستان به خاطر سرپیچی فعالان اپوزیسیون از ممنوعیت تظاهرات، روز گذشته ۲۸ اکتوبر از گاز اشک آور استفاده کردند.

راه پیمایی فعالان اپوزیسیون در اسلام آباد با پرتاب سنگ همراه بود.

درگیری بین طرفداران عمران خان، رهبر اپوزیسیون و پولیس همچنان در شهر‌های راولپندی، کراچی و لاهور صورت گرفت.

پولیس ده‌ها تن از فعالان حزب عمران خان را در سراسر پاکستان بازداشت کرده است.

درگیری زمانی آغاز شد که حامیان حزب مخالف پاکستان، تحریک انصاف سعی کردند مسیر راه محل اقامت عمران خان را در پایتخت برای تظاهرات آماده سازند.

عمران خان
عمران خان

عمران خان ستارۀ کرکت از این خشونت برای اعلان به راه انداختن تظاهرات به تاریخ دوم نوامبر استفاده کرد که در آن به نواز شریف صدراعظم پاکستان برای استعفای او فشار وارد خواهد کرد.

خان گفت، من از زندانی شدن هراس ندارم و علاوه کرد که حکومت پاکستان همین اکنون نیز او را در منزلش تحت نظارت قرار داده است و اجازه ندارد که ساحه را ترک کند.

وی خطاب به نواز شریف گفت:

"حتی اگر شما مرا به زندان هم بیفگنید من دوباره بر خواهم گشت و تظاهرات را بر ضد شما رهبری خواهم کرد."

وی می‌پرسد:

"من می پرسم چرا این منطقه مسدود شده است؟ چرا من تحت بازداشت خانگی قرار دارم؟ چرا؟ از روی کدام قانون؟ من چه قانون شکنی کرده‌ام؟"

تلویزیون محلی آج در راولپندی گفت، در جریان درگیری بین پولیس و هواداران خان یک پسر نوزاد در اثر استعمال گاز اشک آور خفه شده است.

پدر این پسر، محمد طارق، کارگر راه آهن گفت، در محله خود در درگیری گرفتار شدم و گاز اشک آور جان کودک نوزاد سه روزه ام را گرفت.

طارق به تلویزیون آج گفت:

"ما به سوی شفاخانه‌ای «بینظیر» شتافتیم اما راه‌ها همه با کانتینر‌ها بسته بودند و ۹۰ دقیقه دوام کرد تا به شفاخانه نزد داکتر رسیدیم. اما داکتر کودک را مرده یافت."

پولیس کانتینر‌ها را در جاده‌ها جابجا ساخته بود تا جلو پیوستن حامیان عمران خان را به تظاهرات بگیرند.

نواز شریف کهدوره سوم صدارت خود را در حکومت پاکستان سپری می‌کند، نمی‌خواهد به آن خاتمه دهد و سوگند یاد کرده است ثابت سازد که وی و خانواده‌اش کار غیر قانونی نه کرده و یا در فساد اداری آغشته نه بوده‌اند.

حزب حاکم به سر اقتدار پلان عمران خان را به حیث یک سیاستمدار که محبوبیت زیادی پیش از انتخابات عمومی آینده که به احتمال زیاد در ماه می سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد، یک حرکت نادرست دانسته است.

یکی از حامیان نواز شریف می‌گوید:

"پاکستان در حال یک کشور توسعه یافته شدن است و مخالفین حکومت نگران اند که اگر این سیستمِ توسعه تا انتخابات ۲۰۱۸ ادامه پيدا کند، تا آن زمان این سیاست خاتمه خواهد یافت."

عمران خان در سال ۲۰۱۴ ماه‌ها در اسلام آباد با به راه انداختن تظاهرات تلاش کرد تا بالای نواز شریف برای استعفأ فشار وارد کند، وی می‌گفت که انتخابات سال ۲۰۱۳ با تقلب نواز شریف همراه بود که بعد از یک حملۀ طالبان در پشاور و کشته شده ۱۵۰ تن به شمول شاگردان مکتب، اعتراضات حزب خود را به تعلیق در آورد.

XS
SM
MD
LG