لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

دیپلومات: جورج واشنگتن افغانستان سه صد سال قبل وفات کرد


دیپلومات

نشریۀ دیپلومات در مورد یک شخصیت تاریخی افغانستان میرویس خان هوتک، نگاشه ای را زیر عنوان "جورج واشنگتن افغانستان سه صد سال قبل وفات کرد" به نشر سپرده‌است.

نگارندۀ این مضمون اخیلیش پیلالاماری می‌گوید، حدود سه صد سال قبل در سال ۱۷۱۵م شخصیت برجسته یی در شهر کندهار وفات یافت.

نگارنده می‌نویسد، این شخصیت "میرویس خان هوتک" شاید تا آخرین نفس‌هایش نمی‌دانست، جریان تاریخی یی را ایجاد کرده که بعد از وی تاریخ امپراتوری های فارس و هندوستان را دگرگون ساخت.

پيلالاماری می‌نگارد، رهبر قبیلۀ غلجایی پشتون‌ها شهر خود را از فشار سلاطین فارس نجات داد و در عوض جورج واشنگتنِ افغانستان معاصر شد.

نگارندۀ نگاشته ی نشر شده در دیپلومات اضافه می‌کند، در آستانۀ سدۀ هجده بخش بزرگ افغانستانِ امروزی میان امپراتوری های مغل و صفوی تقسیم شده بود و هر کدام به بخشی از این کشور حاکمیت می‌راند. همچنان بر یک بخش شمال افغانستان خان های ازبک بخارا حاکم بودند.

نگارنده می‌گوید، کندهار در این مدت میان این امپراتوران دست به دست می‌شد. اما در آغاز سدۀ ۱۷۰۰ میلادی این شهر مهم در قدرت صفوی ها بود.

دیپلومات اضافه می‌کند، صفوی ها زمانی به مزید مشکلات در کندهار مواجه شدند که گرگین خان، گرجستانی مسلمان شده را به حیث والی فرستادند.

نامبرده با همه برخورد خشن خود مؤفق نشد که غلجایی های منطقه تحت رهبری میرویس خان را تابع خود سازد و اسلام شیعه را جانشین اسلام سنی سازد.

دیپلومات از گرفتاری میرویس خان توسط گرگین و فرستادن وی به مرکز امپراطوری فارس- صفهان یاد آوری می‌کند، جایی که میرویس خان هوتک با شاه صفوی روابط نیک ایجاد کرد و دریافت که امپراتوری صفوی در آستانۀ ریختن است.

در مقاله آمده‌است؛ میرویس خان هوتک از این تجربۀ خود سود برد.

یک فتوای علمای دین را نیز در مکه بدست آورد و در اپریل سال ۱۷۰۹م بر ضد صفوی ها در کندهار به قیام دست زد که به مرگ گرگین و آزادی کندهار انجامید.

نویسنده در پایان نگاشته می‌نویسد؛ هر چند میرویس خان تا پایان عمر لقب شاه را بر خود قبول نکرد، اما همین قیام کوچک وی باعث ایجاد نهاد دولت مستقل افغانستان گردید و یک قرن نارامی را در ایران و هندوستان سبب شد.

ستارس اند سترایپس

نشریه ستارس اند سترایپس در یکی از شماره های اخیر خود از قول جنرال هیرموت رینک، قوماندان ناتوی جرمنی در شمال افغانستان از جنگ طویل هُشدار می‌دهد.

نشریۀ ستارس اند سترایپس از قول وی همچنان می‌نویسد؛ ائتلاف بین المللی باید در شمال افغانستان، جایی که طالبان در این اواخر پیشرفت های قابل ملاحظۀ نموده‌اند، برای یک جنگ طولانی آماده شوند.

این جنرال جرمنی گفته است؛ در آینده همانند حملۀ اخیری را که طالبان بر کندز روا داشتند و مناطقی را نیز در این ولایت تصرف کردند، احتمال حملات دیگر را نمی‌تواند رد کند.

علاوه بر این، نشریه از قول این جنرال جرمنی می‌گوید که سربازان افغان هنوز هم بر بخش بزرگ کشور حاکمیت دارند. اما با آنهم به مشوره و حمایت نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG