لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

ولسی جرگه: جنگ در شمال افغانستان میان قدرت‌های بزرگ جهان است


اظهارات اخیر قوماندان عمومی نیروهای جرمنی در افغانستان که گفته است نیروهای ناتو باید برای یک جنگ دوامدار در شمال این کشور آماده‌گی بگیرند، نگرانی‌های تازه را در این کشور برانگیخته است.

هیئت اداری ولسی جرگه می‎گوید، جنگ در شمال افغانستان میان قدرت‌های بزرگ جهان است اما قربانی اصلی آن افغان‌ها می‌باشند.

عبدالرؤف انعامی منشی این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که کشورهای مخالف روسیه تلاش دارند تا با نا امن ساختن شمال افغانستان، امنیت روسیه را از طریق آسیای میانه تهدید کنند.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگۀ افغانستان
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"قدرت‌های جهانی هم در این جا به نحو جنگ‌های خود را دارند و به نحوی یک دیگر را اخطار می‌دهند که ما تروریزم را در کشورت میاوریم تا جلو دهن کجی‌های روسیه را در مجمع سازمان ملل متحد و شورای امنیت بگیرند."

قبل از این عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده که تلاش بر این است تا بهار سال آینده بیش از ۷ هزار افراد وابسته به گروه داعش به ولایات شمالی انتقال یابند.

وی همچنان گفته است که در جنگ شمال افغانستان برخی از حلقات استخباراتی منطقه دست دارند.

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی نیز می‌گوید که درگیری‌های پیچیده در شمال افغانستان بیانگر این است که قدرت‌های جهان می‌خواهند تا به تقابل‌شان بگونه دوامدار ادامه دهند.

احمد سعیدی: قدرت‌های جهان می‌خواهند تا به تقابل‌شان بگونه دوامدار ادامه دهند.
احمد سعیدی: قدرت‌های جهان می‌خواهند تا به تقابل‌شان بگونه دوامدار ادامه دهند.

وی افزود:

"روسیه و امریکا مستقیماً با یکدیگر در شرق میانه و جا‌های دیگر نخواهند جنگیدند اما در جغرافیایی افغانستان بزودی زور آزمایی خواهند کرد حد اقل سناریو طوری است که جنگ افغانستان سه دهه دیگر هم دوام کند."

موضوع تقابل قدرت‌های بزرگ جهان در شمال افغانستان را با دفتر مطبوعاتی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در کابل مطرح کردیم اما این دفتر در مورد ابراز نظر نکرد.

در ایمل فرستاده شده از سوی دفتر مطبوعاتی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در کابل به رادیو آزادی گفته شده که نیروهای امنیتی افغان در شمال افغانستان بالای وضعیت کنترول دارند و ناتو نیز در زمینه با آنان همکاری‌هایش را ادامه می‌دهد.

با این همه جنرال صفت الله همت یکی از آگاهان نظامی می‌گوید که حادثات اخیر در افغانستان نشان دهنده این است که این کشور بخصوص ولایات شمال به میدان رقابت‌های قدرت‌های جهان مبدل می‌گردد.

وی پیشنهاد می‌کند که افغان‌ها باید با وحدت ملی مانع این مشکل بزرگ گردند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG