لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

ولسی جرگه می‌خواهد بخاطر افزایش ناامنی‌ها مسئولین امنیتی را فراخواند


ولسی جرگه افغانستان وضعیت امنیتی کشور را نگران کننده خوانده می‌گوید، لازم است تا نهاد‌های امنیتی بخاطر پاسخ به سؤال‌های اساسی به این جرگه خواسته شوند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه روز دوشنبه در نشست عمومی این جرگه پس از بحث‌های نماینده‌های مردم در مورد ناامنی‌ها گفت، کمیسیون امنیتی و دفاعی ولسی جرگه باید سؤال‌های کتبی که نگرانی‌ها را به بار آورده در اختیار مسئولان امنیتی قرار دهد.

آقای ابراهیمی همچنان گفت، مسئولان امنیتی به جای پاسخ‌های کلیشه‌یی به موضوعات اساسی جواب ارائه نمایند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"دقیقاً امنیت افغانستان خیلی نگران کننده‌است و در پیوند به مدیریت یک سلسله نواقص را در روند مقاومت و جنگ با دشمن ما می‌بینیم به شکل سؤال‌گونه ترتیب شود به هیئت اداری بسپارید تا مطابق اصول وظایف داخلی قبلاً در اختیار مسئولین امنیتی ما بگذاریم."

پیش از این قوماندان نیروهای حمایت قاطع، رئیس جمهور غنی و برخی دیگر از مقامات افغان در رابطه به ضعف مدیریت نیروهای امنیتی ابراز نگرانی کرده‌بودند.

نماینده‌های ولایات مختلف در ولسی جرگه می‌‎گویند، از یک‌سو مخالفین مسلح جنگ‌های شان را شدت بخشیده‌اند و از سوی هم جواب لازم نیز از طرف نیروهای امنیتی به آن‌ها داده نمی‌شود.

اما مقامات افغان همواره گفته‌اند، مخالفین مسلح می‌خواهند تا با حمایت کشورهای منطقه ناامنی‌ها را در ولایات مختلف کشور بیشتر سازند.

نماینده‌های ولایات ارزگان و پکتیکا در ولسی جرگه می‌گویند، افزایش ناامنی‌ها در ولایات همسرحد با پاکستان نگران کننده می‌باشد.

عبیدالله بارکزی و محمود خان سلیمان‌خیل در این مورد چنین گفتند:

"در ولایت ارزگان تعداد موترها، تانک‌ها، پیکا، راکت و مهمات دیگر از نیروهای امنیتی بدست دشمن افتاده است تا حالا که دو ماه می‌گذرد از سوی حکومت در این زمینه کدام اقدامی صورت نگرفته‌است."

"از ۹ سال بدین‌سو راه‌های دو یا سه ولسوالی که جنگ در آن جریان دارد بسته است طالبان سلاح‌های بسیار قوی در دست دارند و ملیشه‌های پاکستان هم در کنار آن‌ها می‌باشند."

وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان گفته‌است که هم‌اکنون در مقابل تحرکات مخالفین مسلح در ۲۰ ولایت کشور عملیات‌های گسترده از سوی نیروهای امنیتی افغان راه اندازی گردیده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، مخالفین مسلح در سال جاری زیان‌های سنگین را متقبل شده‌اند و تجهیزات مالی و منابع بشری آن‌ها نیز تضعیف گردیده و آن‌ها قسمیکه قبلاً توانایی جنگ را داشتند، حالا ندارند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG