لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

مجددی: تلاش‎ها برای حل اختلافات میان اشرف غنی و دوستم آغاز شده‌است


شورای عالی احزاب جهادی و ملی افغانستان می‎گوید تلاش‎ها برای حل اختلافات اخیر میان رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری را آغاز کرده‎است.

این شورا هرچند اختلاف نظرها میان رهبران حکومت را نگران کننده می‎داند اما تأکید می‌کند برای حل این مشکلات گام‌های از سوی این شورا برداشته شده‎است.

صبغت‌الله مجددی رئیس این شورا به روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت اوضاع کنونی در کشور نگران بوده و تلاش دارند تا وضعیت تحت کنترول قرار گیرد.

مجددی گفت تا حال چندین بار با رئیس جمهور و جنرال دوستم در مورد تفاوت دیدگاه‎های شان گفتگو کرده‎است.

مجددی: الحمدالله در این راه قدم‎های موثر برداشتیم.
مجددی: الحمدالله در این راه قدم‎های موثر برداشتیم.

وی افزود:

"الحمدالله در این راه قدم‎های مؤثر برداشتیم و ان‌شاءالله امید است که این مسئله به خرابی نکشد و امیدوار هستیم که جناب آقای اشرف غنی و جنرال صاحب دوستم که میان‌شان یک مناقشه لفظی صورت گرفته او را من گپ زدیم و هر دو طرف موافق هستند که مسئله حل شود."

آقای مجددی تأکید کرد که کشور در یک مرحله حساس قرار داشته و هرگاه به مشکلات جاری در کشور رسیده‎گی نشود افغانستان را از دست خواهیم داد.

این اظهارات در حالی مطرح می‎گردد که رهبران حکومت وحدت ملی از چند ماه به این‌طرف انتقادهای را به آدرس یک دیگر شان مطرح کرده‎اند.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه را به قوم‌گرایی متهم کرد.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری نیز از عملکرد رهبران حکومت انتقاد کرد.

از سوی هم عبدالله عبدالله نیز در یک نشست گفته‌بود که مسایلی وجود دارد و بحث روی آن با رئیس جمهور ادامه دارد.

دانش: این‌گونه اظهارات سبب تضعیف حکومت و مانع اصلاحات در کشور می‎گردد.
دانش: این‌گونه اظهارات سبب تضعیف حکومت و مانع اصلاحات در کشور می‎گردد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور به روز جمعه اظهارات برخی رهبران حکومت را تأسف‌بار خوانده و تأکید کرد که این‌گونه اظهارات سبب تضعیف حکومت و مانع اصلاحات در کشور می‎گردد.

محمد کریم خلیلی عضو هیئت رهبری شورای احزاب جهادی و ملی افغانستان نیز که در این نشست شرکت داشت از مشکلات در حکومت وحدت ملی انتقاد نموده و از رهبران حکومت خواست تا در حل مشکلات توجه جدی نمایند.

خلیلی: امیدوار هستم که هیئت رهبری حکومت وحدت ملی این مسئله را توجه داشته باشند.
خلیلی: امیدوار هستم که هیئت رهبری حکومت وحدت ملی این مسئله را توجه داشته باشند.

او افزود:

"امیدوار هستم که هیئت رهبری حکومت وحدت ملی این مسئله را توجه داشته باشند و ما هم بسیار واضح از این منظر اعلام می‎کنیم که برای جلوگیری از هرگونه هم پاشیده‎گی و مشکلاتی‎که بوجود آید در کنار حکومت وحدت ملی خواهیم بود ما هم حکومت را یاری خواهیم کرد و هم مردم افغانستان را که ما جز آن هستیم و قبول نداریم افغانستان به بحران برود."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که شورای حراست و ثبات افغانستان نیز روز دوشنبه به رهبری عبدالرب رسول سیاف نشستی را برگزار کرده و گفته‎است این شورا می‎خواهد برای حل اختلافات موجود میان رهبران حکومت پا در میانی کند.

فهیم کوهدامنی یکی ازسخنگویان این شورا گفت رهبری شورای حراست و ثبات ادامه این اختلافات را به خیر افغانستان ندانسته و تقاضا دارد تا رهبران حکومت بجای این کار در فکر تأمین امنیت و پیشرفت در کشور باشند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG