لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

گاردین: خراج مهاجرین افغان بی‌ثباتی را در اینکشور بیشتر می‌سازد


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان، اخراج مهاجرین افغان از اتحادیه اروپا بی‌ثباتی را در افغانستان بیشتر می‌سازد.

به نوشته روزنامه، اخراج مهاجرین از اروپا نه تنها ده‌ها هزار پناهجوی افغان را در حالت نیازمندی رها می‌کند بلکه به امنیت این کشور جنگ زده هم ضربه دیگر وارد می‌کند.

روزنامه گاردین از قول چالوکا بیانی گزارشگر خاص ملل متحد در مورد حقوق بیجا شدگان که به تازگی از افغانستان دیدن کرده‌است، می‌نویسد که گفته است، فرستادن آنها به وطن شان بدون شک بی‌ثباتی را بیشتر می‌سازد زیرا اقتصاد افغانستان هنوز آماده جذب آنها نیست و حکومت این کشور به وضاحت گفته است ظرفیت پذیرش آنها را ندارد.

از این رو به نوشته روزنامه با برگشت به وطن این مهاجرین جای کار نخواهند داشت و راه برای آنهای باز می‌شود که برای یک درآمد ناچیز با مخالفین مسلح یکجا شوند و صفوف آنها را قوی تر بسازند.

به نوشته روزنامه، گزارشگر ملل متحد، کمیساری عالی ملل متحد در امور مهاجرین و بانک جهانی همه به این نظر اند که افغان‌ها بخاطر فشارهای اقتصادی و خشونت‌ها دلایل واقعی برای مهاجرت دارند و ترک وطن برای آنها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت می‌باشد.

نیوزویک

مجلۀ نیوزویک در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان آیا گروه موسوم به دولت اسلامی واقعاً یک تهدید بزرگ در افغانستان می‌باشد؟

مجله به واقعه غور اشاره می‌کند که در آن بیش از سی نفر ربوده شده و بعد کشته شدند. به گفته سخنگوی ولایت غور این عمل گویا کار گروه داعش بوده‌است.

اما مجله نیوزویک می‌نویسد این ولایت مرکزی افغانستان از مناطق شرقی این کشور که داعش در آن فعال می‌باشد فاصله زیاد دارد و اگر داعش واقعاً توانسته باشد که به چنین اقدامی در ولایت غور دست بزند در آنصورت این گروه یک تهدید بزرگ در افغانستان بشمار خواهد رفت.

ولی به نوشته مجله در افغانستان برای چنین کشتار‌ها عوامل داخلی زیاد وجود دارد مثلاً در واقعه غور رسانه‌ها خبر دادند که یک گروه مسلح این افراد را ربودند و بعد از آنکه خبر کشته شدن قوماندان آنها نشر شد آنها این افراد را به قتل رساندند.

نیوزویک چندین واقعه دیگر را نیز بررسی کرده و می‌نویسد که جنگ افغانستان بدون در نظر داشت وقایع افراطی آن بیشتر عوامل محلی و انقام جویی دارد و بهتر است که این عوامل جستجو شوند و عاملین اصلی شناسایی گردند.

نیوزویک می‌افزاید مردم در غرب عموماً نخواسته اند در این مورد عمیق شوند و طراحان سیاسی افغانستان بعضی اوقات خواسته و یا ناخواسته آن را نادیده می‌گیرند.

به نوشته مجله، در حال حاضر بهترین شرح واقعه غور شاید این باشد که نبود امنیت و عدم حاکمیت قانون عامل اساسی چنین وقایع می‌باشد، نه خبرهای که گویا داعش در افغانستان به این اندازه نفوذ کرده و منبع تهدید می‌باشد.

XS
SM
MD
LG