لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

مقامات: نیروهای عراقی به ۴ کیلو متری میدان هوایی موصل رسیده‎اند


نیروهای عراقی از جنوب به استقامت شهر موصل پیشروی می‎کنند و شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به سوی مرکز شهر عقب نشینی کرده‎اند.

یک قوماندان ارشد نیروهای عراقی گفته‎است، نیروهای وی به چهار کیلو متری میدان هوایی موصل در کرانه دریای تگریس (Tigris) رسیده‎اند.

جنرال رید شکیر جودت روز شنبه به شبکه تلویزیونی الحره گفت، نیروهای امنیتی عراق کنترول مرکز امام‌العلیل را بدست گرفته‌اند که در پانزده کیلو متری جنوب شهر موصل موقعیت دارد.

به گفته جنرال رید شکیر جودت یک واحد دیگر نیروهای عراقی از استقامت غرب در کرانه دریای تگریس پیشروی کرده و به چهار کیلومتری میدان هوایی شهر موصل رسیده‎اند.

شهر موصل آخرین پایگاه مستحکم شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق به شمار می‌آید و پیشروی نیروهای عراقی و پیشمرگه کرد از استقامت‎های مختلف بسوی این شهر ادامه دارد و آن‎ها در شمال و غرب عراق به تصرف مناطق بیشتر از نزد شورشیان تندرو سنی ادامه می‎دهند.

شیکر: یک واحد نیروهای عراقی به چهار کیلومتری میدان هوایی شهر موصل رسیده‎اند.
شیکر: یک واحد نیروهای عراقی به چهار کیلومتری میدان هوایی شهر موصل رسیده‎اند.

جنرال رید شکیر جودت به شبکه تلویزیونی الحره گفته‌است که نیروهای تحت قومانده وی در جریان پیشروی به استقامت شمال، ۱۷ موتر مملو از مواد منفجره را از بین برده‎اند.

جنرال رید شکیر جودت به خبرنگاران گفته‎است:

"جنگ امام‌العلیل خیلی مهم است، چون آخرین شهر قبل از موصل به شمار می‎آید."

از کشته شدن یک چهره ارشد شورشیان گروه داعش به نام امر صالح احمد ابوبکر در شهر امام‌العلیل نیز گزارش داده می‎شود که هنگام فرار با موتر، کشته شده‎است.

به گفته جنرال جودت (Jawdat) هلیکوپترها عراقی و طیارات جت ائتلاف به رهبری امریکا از نیروهای زمینی این کشور حمایت می‎کنند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، پیشروی نیروهای عراقی چند روز بعد از آن صورت می‎گیرد که نیروهای خاص عراق به مناطق شرقی موصل رخنه کردند و نیروهای پیشمرگه کرد دسترسی شمالی به شهر موصل را مسدود ساختند.

عبادی: کسانیکه در دست شورشیان داعش گروگان هستید، ما شما را بزودی آزاد خواهیم ساخت.
عبادی: کسانیکه در دست شورشیان داعش گروگان هستید، ما شما را بزودی آزاد خواهیم ساخت.

گزارش داده می‎شود که نیروهای خاص عراق شش محله را در موصل تصرف کرده و یک پایگاه را به خاطر عملیات در داخل شهر ایجاد کرده‎اند.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق روز شنبه در جریان بازدید از خطوط مقدم جبهه جنگ در شرق موصل با ابراز این‎که پیام رئیس جمهور عراق را با خود آورده‌است، گفت:

"کسانیکه در دست شورشیان داعش گروگان هستید، ما شما را بزودی آزاد خواهیم ساخت."

تا هنوز بخش اندک شهر موصل که قبل از اشغال آن در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شورشیان داعش دو میلیون نفوس داشت، در کنترول نیروهای عراق قرار دارد.

گزارش داده می‎شود که حدود یک میلیون تن در این شهر زنده‎گی می‎کنند.

سازمان ملل‌متحد در مورد مهاجر شدن صدها هزار تن از این شهر هشدار داده‎است و تا اکنون ۳۱ هزار تن از شهر موصل خارج شده‎اند.

XS
SM
MD
LG