لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

پدر یونس: علت وفات پسرم بی توجهی داکتران در کندز بود


یک پسر خرد سال که چندی پیش در شهر کندز در یک انفجار ماین زخم برداشته بود درگذشت.

یونس پس از آن در نزدیک یک پوسته امنیتی در جوار خانه خود شکار ماین شد که برای سربازان اردوی ملی چای بُرده بود.

به گفته پدر یونس، چند روز پیش پسرش را به کابل انتقال داد و در شفاخانه ایمرجنسی بستر شد.

اما دیگر دیر شده بود و داکتران در این شفاخانه به پدر یونس گفتند که امکان زنده ماندن پسرش خیلی اندک است.

او پس از یک عمل دیگر جراحی در شفاخانه ایمرجنسی در کابل به روز جمعه درگذشت.

او پیش ازین در شفاخانه شهر کندز برای حدود ده روز تحت تداوی قرار داشت و داکتران در آنجا هر دو پایش را قطع کردند.

یونس با خانواده اش در نزدیک این پوسته زندگی می‎کرد.

چرا خانواده یونس تصمیم گرفت تا او را از شفاخانه حوزوی کندز برای تداوی به کابل انتقال بدهد؟

حاجی اختر پدر یونس هشت ساله در صحبت با رادیو آزادی مسئولان و داکتران شفاخانه حوزوی کندز را به سهل انگاری در قسمت تداوی پسرش متهم می‎کند.

وی افزود:

" آنجا کسی پرسان نکرد، وضعیت پایش خوب نبود و درست پانسمان نمی‎شد. بعد از نُه روز تداوی درین شفاخانه متوجه شدیم که از پاهایش یک قسم بوی می‎آید. سپس او را به کابل انتقال دادیم و با عذر و زاری وی را در شفاخانه ایمرجنسی بستر نمودیم. در اینجا زحمت زیاد کشیدند و برای ما گفتند که یک درصد امکان زنده ماندن وی وجود دارد. همچنان گفتند که وقت زیاد سپری شده و در جریان نُه روز که در شفاخانه کندز زیر تداوی بود کسی توجه نکرده و استخوان بدن پسرک سیاه شده‎است."

پدر یونس از وزارت‎های صحت عامه و دفاع افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت که در قسمت تداوی پسرش توجه نکرده‎اند.

خانواده این پسر از وزارت دفاع به این خاطر انتظار کمک و همکاری را داشت که به گفته پدر یونس، پسرش پس از بردن چای به پوسته اردوی ملی شکار ماین شد.

یونس دو هفته پیش در صحبت با رادیو آزادی خواهان توجه حکومت در قسمت تداوی اش شده بود و حتی خواسته بود که برای تداوی بیشتر به بیرون از افغانستان فرستاده شود.

او گفته بود:

" در پوسته که چای بُردم من را ماین برداشت، صدا کرد که چای بیار و وقتیکه چای را بُردم و اینسو می‎آمدم ماین انفجار کرد و بی هوش شدم. من را خارج روان کنند و پا هایم جور شود و بتوانم راه بروم. "

سخنگویان وزارت‎های صحت عامه و دفاع پس از نشر گزارش رادیو آزادی درین مورد گفته بودند که از هیچ نوع تلاش در قسمت تداوی این پسر دریغ نمی‎کنند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع گفته بود که وزیر دفاع و لوی درستیز اردوی ملی هدایت داده‎اند تا این طفل برای تداوی به شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان ( چهارصد بستر) در کابل انتقال داده شود.

در حالیکه پدر یونس از آنچه سهل انگاری و عدم مراقبت لازم در شفاخانه حوزوی کندز می‎خواند و از آن شکایت می‎کند.

داکتر محمد نعیم منگل رئیس این شفاخانه به رادیو آزادی گفت که خانواده یونس به رضایت خود او را به کابل انتقاد داد.

او افزود:

" مریض هر روز زیر مراقبت بود، عملیات اش کاملاً صورت گرفته بود. مریض کاملاً خوب بود. می‎خورد، می‎نوشید و می‌توانست بنشیند. با همین وضعیت خوب که مریض داشت به خواهش پایوازش به کابل منتقل شد. پس از آن دقیق معلومات نداریم که چه واقع شد. او به یک شفاخانه در کابل انتقال داده شده بود و بعداً حالت‌اش خراب شد و فوت کرد."

در همین حال دولت وزیری می‎گوید زمانی‎که جویای احوال یونس در شفاخانه ایمرجنسی شدند وضعیت صحی این کودک خیلی خراب بود و تداوی وی امکان نداشت.

وزیری: در شفاخانۀ ایمرجنسی کابل این کودک در وضعیت وخیم قرار داشت.
وزیری: در شفاخانۀ ایمرجنسی کابل این کودک در وضعیت وخیم قرار داشت.

او افزود:

" او بسیار مریض بود ما برخی از افراد را به شفاخانه ایمرجنسی فرستادیم، رئیس دفتر وزیر صاحب دفاع آنجا تماس گرفت. او بسیار مریض بود و قابل علاج نبود."

سوال اساسی این جاست که ریاست شفاخانه حوزوی کندز چرا وزارت صحت عامه را در این مورد که این طفل به کابل انتقال یافته در جریان نگذاشته بود.

حالا وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که ادعای سهل انگاری و بی توجهی در شفاخانه کندز در قسمت تداوی یونس قابل بررسی است.

داکتر خواجه قمرالدین صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

" اگر در قسمت تداوی اش سهل انگاری شده باشد یا کدام مشکلی پیش آمده باشد مورد بررسی قرار می‎گیرد. اینکه این طفل مقاومت اش پایین بوده و یا زخم اش میکروبی شده و میکروب در خون اش مخلوط شده و یا مشکلی دیگری اتفاق افتاده این سوال‎های مسلکی است که باید پاسخ داده شود. وزارت صحت عامه می‎تواند که یک هیئت را از مرکز اعزام کند تا وضعیت را بیبیند که از لحاظ مسلکی چه سهل انگاری شده و بعداً مسایل روشن می‎شود."

پیش از این نیز انتقادات و شکایاتی وجود داشته که در بسیاری از شفاخانه‎ها در افغانستان به مریضان توجه لازم نشده و گام‎های عاجل در قسمت تداوی آنها برداشته نمی‎شود.

موضوع یونس زمانی مورد توجه قرار گرفت که یاسین ضیا والی تخار از وی در شفاخانه حوزوی کندز عیادت کرد و او را قهرمان خواند.

سپس تصاویر یونس در شبکه‎های اجتماعی بازتاب یافت.

اما به نظر می‎رسد که در راستای تداوی این قهرمان کوچک توجه لازم نشده‎است.

در یک گزارش سازمان ملل متحد که اواخر ماه میزان نشر شد آمده‎است که تلفات کودکان در نُه ماه اول امسال میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته در افغانستان ۱۵ درصد افزایش یافته‎است.

به اساس این گزارش، در نُه ماه نخست سال ۲۰۱۶ بیش از دو هزار و پنجصد غیر نظامی در افغانستان کشته شده و پنج هزار و هشت صد ملکی زخمی شده‎اند.

ملل متحد از اطراف‌ درگیر جنگ در افغانستان خواسته‎است که به حفظ جان ملکی‎ها توجه کنند.

ستار فروغ

XS
SM
MD
LG