لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

هشدار فعالان حقوق زن در هرات به حکومت وحدت ملی


فعالان حقوق زن در هرات حکومت افغانستان را متهم به عدم حمایت از حقوق زنان می‎کنند.

این افراد می‎گویند که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان بر خلاف شعار های انتخاباتی شان در مورد زنان در این ولایت عمل کرده‎اند.

آنان شکایت دارند که تنها اداره امور زنان در این ولایت از سوی زنان رهبری می‎شود در حالی‎که قبل از حکومت وحدت زنان بیشتری در رأس ادارات دولتی قرار داشتند.

زنان هرات جایگاه خود را در ادارات مختلف دولتی از دست رفته می‎بینند. این افراد ادعا دارند که عدم باور حکومت وحدت ملی به زنان این وضعیت را به وجود آورده‎است.

شماری از فعالان حقوق زن در این ولایت گردهم آمده و نسبت به این موضوع به شدت واکنش نشان داده‎اند.

سمیه رامش نماینده مردم هرات در شورای ولایتی هشدار می‎دهد در صورتی‎که حکومت به این روند ادامه دهد، زنان مجبور خواهند شد تا گردهمایی‎های گسترده را علیه حکومت به راه اندازد.

سمیه رامش نماینده مردم هرات در شورای ولایتی
سمیه رامش نماینده مردم هرات در شورای ولایتی

وی افزود:

"متأسفانه رهبران ما هیچ گونه باورمندی به مسایل حقوق بشری و حقوق زن ندارند، متاسفانه گپ‎های آن‎ها همیشه شعار بوده و برای بدست آوردن امتیاز برای خودشان بوده‎است ولی ما می‎خواهیم که به این برخورد غیر مسئولان و غیر متعهدانه خاتمه بدهند، چون اگر زنان نباشند باز هم می‎گویم که این نظام مشروعیت اش زیر سوال می‌رود و ما نمی‎توانیم یک جامعه پویا داشته باشیم."

این اعتراضات در پی برکناری یک خانم از پُست ریاست کار و امور اجتماعی در هرات صورت می‎گیرد.

سمیه رامش همچنان می‎گوید با تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان، زنان در این ولایت به صورت سیستماتیک از ادارات دولتی حذف می‎شوند.

عزیزه خیر اندیش یک تن از فعالین حقوق بشر در هرات این روند را نگران کننده توصیف می‎کند.

خانم خیر اندیش ضعف اقتصادی و عدم وابستگی زنان به احزاب سیاسی و همچنان نگاه بسته و سنتی جامعه نسبت به آنان را از عمده ترین دلایل نقش کمرنگ زنان در رأس ادارات دولتی در هرات می‎داند.

او افزود:

"به دلیل این‎که زنان در حوزه سیاسی و در حوزه اقتصادی قدرتمند نیستند خیلی آسان است کنار زدن آنها. زن هیچ قدرت به لحاظ اقتصادی ندارد که پول خرچ کند، رشوت بدهد و یک پُست را احراز کند و یا این‎که یک پشتوانه سیاسی داشته باشد که حمایت شود از سوی یک قدرتمند و دیگر این‎که به دلیل سنتی بودن جامعه و مرد سالار بودن جامعه خیلی به آسانی زنان در این‎گونه جوامع به حاشیه رانده می‎شوند."

قبل از حکومت وحدت ملی، زنان در رأس ادارات سارنوالی و کار امور اجتماعی این ولایت قرار داشتند اما حالا تنها ریاست امور زنان است که از سوی یک زن اداره می‎شود.

خانم خیر اندیش، والی هرات را هم متهم به عدم توجه به فعالیت‎های زنان در این ولایت می‎کند.

از سوی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید، این تصامیم از سوی مقامات مرکزی افغانستان اتخاذ می‎شود و ادارۀ محلی در این مورد کدام اقدام را انجام داده نمی‎تواند.

او افزود:

" امور مربوط به استخدام بست‎های اول و دوم مربوط به وزارت‎ها و ریاست‎های عمومی در مرکز است، اداره محلی و شخص والی هرات هیچ دخل و تصرف در استخدام روسا ندارد. ما فراتر از قانون هم نمی‎توانیم عمل کنیم، نه تفنگسالار هستیم و نه هم زور گو، اداره محلی هرات یک اداره کاملاً قانون مدار و قانونمند است، مطابق اصول وقتی که یک مکتوب از مرکز می آید ما مجبور هستیم بپذیریم."

زنان فعال در حالی نسبت به این وضعیت اعتراض می‎کنند که در حال حاضر از یک ملیون شاگرد در معارف هرات پنجاه درصد آن را دختران تشکیل می‎دهند و گزارش‎ها از پوهنتون هرات هم می‎رساند که حضور دختران با پسران تقریباً مساوی است.

با این وجود زنان فعال در هرات می‎گویند که وزیران زن در کابینه دولت افغانستان نمایندگان شان نیستند، چرا که به گفته آنان این افراد به اساس وابستگی‎های حزبی، قومی، نژادی و سمتی به این سمت‎ها گماشته شده‎اند.

گزارش:شاهپور صابر

XS
SM
MD
LG