لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

باشنده‎گان تخار از افزایش افراد مسلح غیر مسئول شکایت دارند


باشنده‎گان ولایت تخار و ولسوالی‌های این ولایت از افزایش روز افزون تفنگداران خودسر و افزایش جرایم جنائی در این ولایت شکایت کرده عامل بی ثباتی تخار را زورمندان عنوان می‌کنند.

با آنکه به علت تهدیدهای امنیتی از قوماندانان تفنگداران خودسر نام نمی‌برند، اما می‌گویند که از اين ناحيه چندین بار به مقام‌های محلی این ولایت شکایت کرده‎اند، اماتابه حال هیچ جايی را نگرفته‎است.

این باشنده‎گان می‌گویند که افزایش گروه های مسلح خودسر سبب افزایش قتل‌های زنجیره یی نیز شده‎است.

تخار در زون شمال‌شرق قرار داشته و یکی از ولایت‌های نسبتاً امن کشور به حساب می‌رود.
تخار در زون شمال‌شرق قرار داشته و یکی از ولایت‌های نسبتاً امن کشور به حساب می‌رود.

دو تن از آنان افزودند:

"در این اواخر جرایم جنائی در شهر تالقان زیاد شده و در چندماهِ اخیر ما شاهد چندین قتل زنجیروی در داخل شهر و ولسوالی‌های تخار هستیم. حکومت مرکزی و محلی هم در این خصوص بی‌توجه است."

"تعدادی از افراد مسلح غیر مسئول وارد شهر تالقان شده‎اند و همین مردم در شهر دست به جنایت، یک سلسله خشونت و قتل‌ها می‌زند و ما از مسئولان محلی می‌خواهیم که جلوی این خودسری‌ها را بگیرد."

در عین زمان مسئولان قوماندانی امنیه تخار می‌گویند که در هفته ماهِ گذشته سال روان ۳۰۴ قضیه جنائی در این ولایت به وقوع پیوسته که از این میان ۴۱ مورد آن قتل می‌باشد و افزون بر آن ۲۶۷ فرد مظنون نیز در پیوند به جرایم مختلف از سوی پولیس بازداشت شده‎اند.

اسیر: نیروهای پولیس ما در آن‌جا با طالبان درگیر هستند.
اسیر: نیروهای پولیس ما در آن‌جا با طالبان درگیر هستند.

خلیل اسیر سخن‌گوی قوماندانی امنیه تخار در این خصوص به رادیو آزادی گفت:

"در چندین موارد ما همین تفنگداران غیر مسئول را دستگیر کردیم و به پنجه قانون سپُردیم، اما در مجموع تهدیدات که در یکی دو ولسوالی است، نیروهای پولیس ما در آن‌جا با طالبان درگیر هستند."

با این همه وفی الله رحمانی عضوی شورای ولایتی تخار می‌گوید که در خصوص جلوگیری از قضایای جنایی و افراد مسلح غیر مسئول پولیس این ولایت به گونه مسلکی عمل نمی‌کند.

بر اساس گفتۀ‌های آقای رحمانی، که پولیس ملی تخار در خدمت زورمندان قرار دارند، نه در خدمت مردم.

او افزود:

"ما از موجودیت افراد مسلح غیر مسئول نگرانی جدی داریم، نه تن‌ها ما تمامی مردم تالقان نگرانی دارند و هیچکس به فکر آرام در این شهر گشت و گذار کرده نمی‌تواند و اگر به این وضعیت توجه جدی نشود ما شاهد وضعیت ولسوالی خان آباد و کندز خواهیم بود."

وی افزود، که اکنون در برخی ولسوالی‌های این ولایت طالبان مسلح حضور فزیکی دارند، اما مقام‌های این ولایت در خصوص پاکسازی ولسوالی‌های این ولایت اراده جدی ندارند.

تخار در زون شمال‌شرق قرار داشته و یکی از ولایت‌های نسبتاً امن کشور به حساب می‌رود و تمامی ولسوالی‌های این ولایت در تسلط نیروهای دولتی قرار دارد، اما برخی اوقات ولسوالی‌های ماورای، کوکچه و ولسوالی اشکمش این ولایت شاهد درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح می‌باشد.

از یک سال به این سو افزایش جرایم جنائی و افزایش افراد مسلح غیر مسئول باشنده‎گان تخار را نگران ساخته‎است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG