لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

انعکاس حمله بر قونسلگری جرمنی، در برخی از روزنامه های جهان


شماری از رسانه های چاپی جهان به حمله بالای قونسلگری جرمنی در شهر مزارشریف توجه کرده‌اند.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت در مطلبی نوشته است، طالبان در یکی از آرام ترین شهر های افغانستان حملۀ را انجام دادند.

به نوشته روزنامه، به دنبال حمله توسط یک موتر در ولایت بلخ، فرانک والتر شتاین مایر وزیر خارجه جرمنی، جلسه امنیتی فوق العاده را برگزار کرد.

اندیپندنت این را به نقل از طالبان نوشته که ادعا کرده‌اند انفجار بمبی را در بلخ، در انتقام از حمله ده روز پیش در ولایت کندز که ۳۲ کشته برجا گذاشت، انجام داده‌اند.

اندیپندنت از این هم یاد آور شده که مقام‌ها تحقیق احتمالی را پس از انفجار در شهر مزار شریف آغاز کرده‌اند که شاید دو حمله در این شهر توسط دو موتر صورت گرفته باشد.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در مورد این رخ داد می‌نویسد، قونسلگری جرمنی در مزار شریف در نزدیکی روضه حضرت علی موقعیت دارد و از امنیت قوی برخوردار است.

به نوشته روزنامه، دیوار های بلند در نزدیکی ساختمان قونسلگری ساخته شده و انفجار در این محل پرسش بر انگیز است.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال هم به نقل از سخنگوی وزارت خارجه جرمنی نوشته که درگیری به دنبال حمله بمبی در برابر قونسلگری این کشور در مزار شریف صورت گرفته است.

اما وی جزئیات نداده که تیر اندازی از سوی کی ها صورت گرفت و هدف آن چه بوده‌است.

در حمله بمبی پنجشنبه شب در شهر مزار شریف شش تن جان دادند و بیش از صد تن زخم برداشتند.

نیوز ویک

مجله نیوز ویک موضوع دیگری را نشر کرده که در عنوانش آمده‌است: "چرا جرمنی و سایر کشور های اروپایی می‌خواهند هزاران افغان را اخراج کنند؟"

مجله از این آغاز می‌کند که با توجه به حضور طالبان، داعش و سایر گروه‌های شورشی در افغانستان، تا هنوز کشور های اروپایی به این باور اند که بسیاری از افغان‌ها پناهجویانی اند که بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی به اروپا آمده‌اند، بناءً حق پناهندگی را ندارند.

نیوز ویک همچنان می‌نویسد، پیش از امضای توافق میان اروپا و حکومت افغانستان، شماری از افغان‌ها از این قاره اخراج شده بودند.

اما بر اساس توافق‌نامه جدید، اتحادیه اروپا می‌تواند پناهجویان افغان را در فرصت زود و در کتله های بزرگ به کشور شان باز گرداند.

مجله نیوز ویک به نقل از سازمان حقوق بشر می‌نویسد، اینکه حکومت افغانستان پذیرفت تا در بدل باز گرداندن شهروندانش کمک‌های بشری و توسعه‌یی را دریافت کند، یک افتضاح است.

به نوشته مجله، سازمان حقوق بشر گفته که این اقدام تاریک بودن روابط خارجی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

بر اساس ارقامی که نیوز ویک نشر کرده، در سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود یک اعشاریه یک میلیون پناهجو وارد جرمنی شدند که ۱۵۴ هزار تن آنها از افغانستان آمده‌اند و در حال حاضر شمار زیادی از آنها در بی سرنوشتی بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG