لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

پالیسی دونالد ترمپ در مورد افغانستان در هالۀ از ابهام!


دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا

تا کنون روشن نشده که پالیسی رئیس جمهور منتخب امریکا در برابر افغانستان چه خواهد بود.

سوال اینجاست که آیا دونالد ترمپ پالیسی فعلی امریکا را که در برگیرنده مصرف میلیارد‌ها دالر و هزار‌ها نیرو در افغانستان است دنبال خواهد کرد و یا آینکه در مورد این پالیسی تجدید نظر خواهد کرد؟

افغانستان که به کمک‌های مالی امریکا اتکا دارد، بی‌صبرانه منتظر فیصله دونالد ترمپ در مورد کمک‌های آینده واشنگتن به کابل است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، تعداد اندک از مقامات افغان انتظار داشتند که دونالد ترمپ به عنوان رئیس جمهور منتخب امریکا در انتخابات برنده شود.

یک مقام افغان که نامش ذکر نشده‌است گفت:

"برنده شدن دونالد ترمپ بسیار متعجب کننده بود و به نظر من همه منتظر نتیجه برعکس بودند."

این مقام افغان به خبرگزاری رویترز گفته است، افغانستان در اولویت مبارزات انتخاباتی وجود نداشت، هیچ یک از کاندید‌های ریاست جمهوری امریکا در مورد افغانستان صحبت نکردند، اما با آن هم اکثریت در میان حکومت افغانستان بدین باور بودند که خانم کلنتن برنده می‌شود.

رویترز می‌گوید، افغانستان برای اداره جدید رئیس جمهور آینده امریکا در ارائه سیاست خارجی آن یکی از چالش‌ها خواهد بود.

امریکا حدود ۱۱۵ میلیار دالر را در افغانستان به مصرف رسانده‌است و با وجود اینکه ۱۵سال از سرنگونی رژیم طالبان می‌گذرد، کنترول یک سوم این کشور از دست حکومت افغانستان خارج بوده و نیرو‌های امنیتی افغان در حال مبارزه با جنگجویان اند.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقام‌های امریکایی به متحدان خود در افغانستان گفتند که این کشور با بی‌تفاوتی اداره جدید امریکا روبرو نخواهد شد.

مایکل مک کینلی سفیر امریکا در کابل
مایکل مک کینلی سفیر امریکا در کابل

مایکل مک کینلی سفیر امریکا در کابل در روز برگزاری انتخابات کشورش گفت: "مطمین بوده می‌توانید که افغانستان در اولویت سیاست خارجی امریکا باقی خواهد ماند."

رویترز می‌گوید، بنابر گفته‌های دونالد ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش که "امریکا در قدم نخست است" بسیاری را متعجب ساخته که ممکن آقای ترمپ مخالف مصرف ملیارد‌ها دالر در افغانستان باشد.

دونالد ترمپ تا کنون علاقۀ کم به افغانستان نشان داده‌است، هر چند در تازه‌ترین نظریات‌اش گفته که به حفظ نیرو‌های بیشتر در افغانستان تمایل دارد.

اما پیش از این او دخالت امریکا در افغانستان را یک اشتباه وحشتناک عنوان کرده بود.

یک مقام افغان بشرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است، " قسمیکه دونالد ترمپ در کمپاین‌های انتخاباتی خود برای از بین بردن داعش تعهد نشان داد به نظر نمی‌رسد که نیرو‌های امریکایی را از افغانستان بیرون کند، زیرا داعش در حال حاضر به یک تهدید جدی برای افغانستان و منطقه مبدل شده‌است."

XS
SM
MD
LG