لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

مسایل مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در مورد حمله طالبان بالای یکی از مراکز عمده نظامیان امریکایی در شمال کابل نوشته است.

والستریت ژورنال می‌نویسد، یک انتحار کننده طالبان مواد منفجره را در داخل پایگاه نظامی امریکا در بگرام انفجار داد که در نتیجه چهار تن کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، تا کنون روشن نیست که شورشیان چگونه موفق شدند تا چندین دروازه امنیتی میدان هوایی بگرام را که بزرگترین و امن ترین پایگاه نظامیان امریکایی در افغانستان است عبور کنند.

روزنامه آن بخش از اعلامیه ناتو را نشر کرده که به نقل از جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های حمایت قاطع در افغانستان با خانواده های قربانیان این رویداد غمشریکی کرده‌است.

جنرال نیکلسن گفته است، خانواده ها و دوستان کسانیکه امروز جان های شانرا از دست دادند، ما در غم شما شریک استیم و افکار ما با شماست.

طالبان مسلح مسئولیت این حمله را به عهده گرفته اند.

والستریت ژورنال نوشته است که انتحار کننده با استفاده از لباس کارگر داخل پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام شده است جایکه ده‌ها هزار قراردادی در آن مصروف کار اند.

این بار اول نیست که پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام هدف حمله قرار گرفته است، در دسمبر سال گذشته میلادی نیز یک حمله انتحاری این پایگاه را هدف قرار داده و جان شش تن از نیرو های امریکایی را که در حال گزمه بودند، گرفت.

در جون همان سال اصابت یک راکت در داخل پایگاه بگرام موجب کشته شدن یک زن شد که به عنوان قراردادی کار می‌کرد.

روزنامه والستریت ژورنال می‌نویسد، حمله روز شنبه بالای پایگاه نظامی بگرام دو روز پس از حمله طالبان بالای قونسلگری جرمنی در شهر مزار شریف رخ داد که در آن دست کم هفت تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

د هندو

روزنامه د هندو چاپ هندوستان در مورد سلب صلاحیت شدن سه وزیر افغانستان از سوی ولسی جرگه نوشته است.

د هندو نوشته است، ولسی جرگه افغانستان وزرای خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی را بنابر عملکرد ضعیف شان سلب صلاحیت کرد.

ولسی جرگه افغانستان سلسله استیضاح ۱۷ وزیر کابینه بخاطر عدم توانایی شان در مصرف بودجه انکشافی را بروز شنبه آغاز کرد که در ابتدا صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمود بلیغ وزیر فواید عامه و نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی را به نشست استیضاحیه فراخواند.

روزنامه د هندو می‌نویسد، رد سلاحیت شدن وزرای که در مصرف بودجه عقب مانده اند در یک زمانیکه شورشیان مسلح به یک تهدید امنیتی جدی در سراسر افغانستان مبدل شده‌اند، یک اقدامی است که می‌تواند بیشتر سر درگمی را در حکومت وحدت ملی افغانستان ایجاد کند. حکومتی که به گفتۀ روزنامه د هندو از روز ایجاد آن شاهد اختلافات است.

به نوشتۀ د هندو، حکومت وحدت ملی که به میانجیگری امریکا به وجود آمد، قرار بود تا برعلاوه انتخابات پارلمانی انتخابات شورا های ولسولی را راه اندازی کرده و لویه جرگه قانون اساسی را نیز دایر کند که به گفته روزنامه د هندو با گذشت دو سال از این حکومت هنوز هم موفق به عملی کردن تعهدات اش نشده است.

XS
SM
MD
LG