لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

مردم دو ولسوالی دور دست جوزجان به خدمات صحی دسترسی ندارند


شماری از باشندگان ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب جوزجان از نبود قابله‌های نسائی‌ ولادی و داکتران جراح در این ولسوالی‌های دور دست شکایت دارند و می‌گویند که این مشکل سبب شده‌است تا با رسیدن فصل زمستان ده‌ها مادر جان خود را از دست بدهد.

محمد امین یک تن از باشندگان ولسوالی قوش تپه به رادیو آزادی گفت که با فرا رسیدن فصل زمستان و همچنان درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفین مسلح دولت سبب زخمی شدن افراد ملکی می‌گردد و در صورت مراجعه به مراکز صحی این دو ولسوالی داکتران مسلکی پیدا نمی‌شود تا زخمی ها را تداوی کند.

وی می‌گوید:

"در ولسوالی قوش تپه هیچ داکتر نیست، درزاب همچنان در بدری است. نیروهای دولتی با مخالفین جنگ می‌کنند افراد و اشخاص ملکی زخمی می‌شوند تا رفتن به شفاخانه‌های مرکزی زخمی‌ها از بین می‌روند. ما از دولت تقاضا داریم تا به کلینیک‌های ولسوالی‌های ما توجه جدی نماید."

باشندگان ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب همچنان می‌گویند که نبود قابله و کمبود امکانات طبی آنان را نگران ساخته است.

به گفته آنان، باشنده‌های ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب با وصف اینکه چندین بار این موضوع را با مسئولان مربوط در میان گذاشته اند اما تا اکنون در زمینه حل آن اقدامی صورت نگرفته است.

در همین حال مسئولان صحت عامه ولایت جوزجان با تائید این خبر می‌گویند، تلاش‌ها جهت حل این مشکل جریان دارد.

داکتر فریدون حبیب رئیس صحت عامه جوزجان گفت به زودی مشکلات مردم رفع خواهد شد.

وی افزود:

"واقعاً مردم در ولسوالی‌های درزاب و قوش تپه با مشکل بزرگ نبود داکتران جراح و کمبود سهولت‌های طبی مواجه اند اما ما تلاش کردیم تا بست‌های خود را به اعلان بگذاریم تا افراد واجد شرایط را پیدا نمایم و با تکمیل نمودن بست‌های خالی در سطح مراکز صحی خود خدماتی که لازم است برای آنها فراهم بسازیم."

رئیس صحت عامه جوزجان گفت، آنها در ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب ۷ مرکز صحی دارند که در اثر توجه وزارت صحت عامه بخاطر تقویه عرضه خدمات صحی در سطح افغانستان قرار است در ولایت جوزجان نیز ۱۱ مرکز صحی جدید ایجاد شود که از جمله این یازده مرکز صحی ۳ مرکز آن را به ولسوالی‌های قوش تپه و درزاب که دسترسی مردم به خدمات صحی کم است، اختصاص خواهند داد.

نبود و کمبود داکتران در مراکز صحی ولسوالی‌های دور دست ولایت جوزجان در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر ۲۰۰خانواده در ولسوالی درزاب این ولایت مبتلا به امراض فصلی شده‌اند.

مسئولان علت کمبود و نبود داکتران را در کلینیک‌های صحی شماری از ولسوالی‌های دور دست جوزجان موجودیت ناامنی‌ها و عدم فراهم نبودن زمینه بود و باش برای داکتران در ولسوالی‌ها عنوان می‌کنند که چندی پیش در ولسوالی صیاد سرپل هم مرز با ولسوالی درزاب جوزجان مخالفین مسلح دولت ۴ تن از داکتران را با خود برده و چند روز بعد دوباره در بدل پول رها ساختند.

این نگرانی سبب شده‌است تا داکتران از رفتن به مناطق دور دست خود داری کنند.

گزارش محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG