لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

حضور گروه داعش در ننگرهار


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شمارۀ اخیرش در مورد حضور و فعالیت گروه داعش در ننگرهار نوشته است.

گاردین می‌نویسد، پانزده ماه پیش افراد مسلح وابسته به گروه داعش به قریه منان باغ در نزدیکی خط دیورند رسیدند و در آنجا به کشتن آنعده از سران قومی و افراد با نفوذ پرداختند که به گفتۀ این گروه به توطئه علیه داعش متهم بودند.

روزنامه در این میان از سرنوشت یک جوان بنام ظاهر شاه یادآور شده است که به کوه ها پناه برده بود و اعضای خانواده اش از سرنوشت او در یک نوار ویدیویی که در فیس بوک نشر شد، خبر شدند.

زیارت گل خُسر ظاهر شاه به گاردین گفته است: " آنها او را مجبور ساختند که بالای مواد منفجره بنشیند، حتی یک پارچۀ از بدن او را نیافتیم."

روزنامه در ادامه می‌نویسد، با آنکه گروه داعش در نتیجۀ حملات هوایی تضعیف شده‌است و همچنان حمایت اندک مردم محل را با خود دارد، با آنهم یک منطقۀ کوهستانی را در شرق افغانستان تحت کنترول دارد.

مردم محل به گاردین گفته اند که گروه داعش برای کشتن افراد معمولاً از مواد منفجره استفاده می‌کند و مردم را مجبور می‌سازد تا ریش های بلند بگذارند، زنان را حجاب می‌پوشانند و زنان باید از چادری استفاده کنند، عروسی های را که از سوی حکومت تائید شده‌اند ناروا می‌خواند، زیارت های کوچک را تخریب می‌کند، استفاده سگرت و نصوار را ممنوع قرار داده و کشت کوکنار را منع کرده‌است.

به گفتۀ روزنامه گاردین پس از آنکه گروه داعش در ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان ظهور کرد، مسئولیت برخی از حملات را در بیرون از ننگرهار نیز بعهده گرفت و این گروه توانست برخی از ساحات را در این ولایت تحت تصرف خود بیاورد.

گروه داعش مسئولیت حمله ماه جولای کابل را نیز به عهده گرفت که در آن تظاهرات جنبش روشنایی هدف قرار داده شد، همچنان این گروه مسئولیت حملات ماه محرم بالای شیعه ها را نیز به دوش گرفت.

روزنامه گاردین می‌نویسد، امریکا از ماه اپریل تا کنون ۲۰۰ حمله هوایی را در ننگرهار راه اندازی کرده‌است که در نتیجه گروه داعش مجبور به عقب نشینی در این ولایت شد، حافظ سعید خان رهبر این گروه در افغانستان کشته شد و همچنان حضور داعش در چهار ولسوالی این ولایت کمرنگ گردید.

دی هیل

روزنامه دی هیل در شماره اخیر خود در مورد قرضه ۸۵ میلیون دالر نوشته که برای اعمار یک هوتل مفشن و یک ساختمان رهایشی استفاده شده‌است.

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در یک نامه به رئیس شرکت سرمایه گزاری خصوصی خارجی "OPIC" نوشته است: " بنظر می‌رسد که هوتل و همچنان ساختمان رهایشی خالی بوده و کسی در آنجا زنده‌گی نمی‌کند و احتمالاً بخاطر فساد موجود، از قرضه که برای این پروژه اخذ شده، استفاده نگردیده‌است."

دی هیل به نقل از اداره سیگار نوشته است، در نظر بود که این هوتل پنج ستاره در کابل ۲۰۹ اطاق داشته باشد که مسئولین این پروژه ۵۷ اعشاریه هشت میلیون دالر برای عملی کردن آن قرضه گرفتند و در سال ۲۰۰۹ میلادی کار ساختمانی آنرا آغاز کردند، اما کار ساختمانی آن در ۲۰۱۳ میلادی بنابر دلایل امنیتی متوقف شد.

۲۷ میلیون دالر دیگر برای اعمار ساختمان رهایشی قرض گرفته شده‌است اما بر اساس نامه جان سوپکو، کار این ساختمان رهایشی نیز تکمیل نشده‌است.

جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان، اوپک یا شرکت سرمایه گزاری خصوصی خارجی را متهم کرده است که از این دو پروژه که در نزدیکی سفارت امریکا واقع اند، نظارت دقیق نکرده‌است و این قرض به اساس گزارش که از سوی قرض گیرنده‌ها از پیشرفت کار پروژه‌ها ارائه گردیده، پرداخته شده‌‌است.

XS
SM
MD
LG