لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

واشنگتن پُست: هلهله برای شامل ساختن خلیلزاد در کابینه ترمپ


زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا در افغانستان
زلمی خلیل زاد سفیر سابق امریکا در افغانستان

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست تحت عنوان" افغان‌ها برای شامل ساختن زلمی خلیلزاد در کابینۀ دونالد ترمپ هلهله می‌کنند" مقالۀ را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد: همه روزه در صفحۀ نخست روزنامۀ افغانستان تایمز، خاطرات زلمی خلیلزاد که در افغانستان متولد شده‌است و به حیث سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان و عراق و همچنان به صفت نمایندۀ امریکا در سازمان ملل متحد ایفای وطیفه کرده‌است، همراه با عکس وی به چاپ می‌رسد.

روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد، به حیث یک سیاستمدار امریکایی در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی و بعد از سقوط رژیم طالبان، در مورد جهات متفاوت نقش زلمی خلیلزاد بحث می‌شود.

به نوشته روزنامه، دونالد رامزفیلد وزیر دفاع سابق ایالات متحدۀ امریکا از جمله کسانی بود که به زلمی خلیلزاد بطور واضح گفته بود که از بایسکلرانی دست بکشد و افغانان را بگذارد تا خود مسایل‌شان را تنظیم کنند.

اما این حرف رامزفلید، آقای خلیل زاد را متأثر ساخت و برایش گفته بود که در آنجا بایسکل وجود ندارد.

روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد، در کابل هیچکس نیاز به آن ندارد که در مورد نقش زلمی خلیلزاد در سیاست افغانستان اطلاع حاصل کند که در سال ۲۰۰۳ میلادی به حیث نمایندۀ امریکا در افغانستان تعیین شد.

وی بعد از سقوط طالبان برای ساختن حکومت جدید ملکی برنامه‌های زیاد داشت و برای عملی ساختن آن تلاش می‌کرد.

به نوشته روزنامۀ واشنگتن پُست دوره کاری دو ساله وی پُر از دشواری بود، چون بطور آشکار در امور افغانستان مداخله می‌کرد و حامد کرزی را مجبور ساخت تا گروه‌های جهادی ضد طالبان را گرد هم آورد، میراثی که تا اکنون ساختار سیاسی افغانستان را با تهدید مواجه ساخته است.

روزنامۀ واشنگتن پُست می‌افزاید، روی همین دلیل تا اکنون هم بسوی وی به مثابه نایب السلطنۀ امریکایی دیده می‌شود.

حالا که از زلمی خلیل زاد به حیث نامزد وزارت خارجه و یا مشاور سیاست خارجی دونالد ترمپ یاد می‌شود، با آنکه پیش بینی در مورد ادارۀ آینده امریکا دشوار است، اما تعدادی زیاد افغان‌ها تصور می‌کنند که این مسئله توجه واشنگتن را دوباره به افغانستان معطوف خواهد ساخت.

ستار دموکرات

نشریۀ ستار دموکرات در مورد کشته شدن یک قوماندان ارشد شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، می‌نویسد، ملا بزرگ یکجا با هفت همراه تندرورش روز جمعه در اثر حمله یک طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در شرق افغانستان کشته شدند.

خبر کشته شدن ملا بزرگ را وزارت دفاع افغانستان نیز تائید کرده‌است.

به نوشته نشریۀ ستار دموکرات، گروه داعش که در آغاز، فعالیت‌هایش به چهار ولسوالی در ولایت ننگرهار محدود بود، بطور تدریجی دامنۀ فعالیت‌هایش را به سایر ولایات افغانستان نیز گسترش داده، بدین وسیله فشار را بالای نیروهای امنیتی افغانستان افزایش داده‌است.

XS
SM
MD
LG