لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

اوباما خواهان حل معضله اوکراین تا ختم دوره ریاست جمهوری‌اش شد


بارک اوباما رئیس جمهور امریکا گفته‌است پیش از پایان دورۀ ریاست جمهوری‌اش در ماه جنوری سال آینده خواهان حل معضل اوکراین است، معضل که از راه مذاکره حل شود.

اوباما این سخن را در یک نشست خبری در حاشیۀ نشست همکاری اقتصادی آسیا پاسیفیک در لیما پایتخت پیرو گفته‌است.

اوباما افزود که او دیروز با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین صحبت کرده‌است.

رئیس جمهور امریکا گفته‌است از رئیس جمهور پوتین خواسته که به مذاکره کننده‌گانش هدایت دهد تا با ایالات متحده، فرانسه، جرمنی و اوکراین در مورد رسیدن به یک جورآمد صلح به طور مشترک کار کنند.

مسکو از جدایی طلبان طرفدار روسیه که در برابر نیروهای حکومت اوکراین در شرق این کشور می‌جنگند، حمایت کرده‌است.

جنگ در شرق اوکراین، جان تقریباً ده هزار تن را گرفته‌است.

در کنار اوکراین، اوباما در مورد ایران و سوریه هم با پوتین صحبت کرده‌است.

او گفته‌است که در آینده نزدیک در مورد سوریه خوشبین نیست، جایی‌که نیروهای حکومت از حمایت هوایی روسیه برخوردارند و مناطق تحت کنترول شورشیان را در شمال شهر حلب بمباران می‌کنند.

اوباما گفته‌است، وقتی روسیه و ایران از حکومت سوریه حمایت می‌کنند، کار بسیار دشوار می‌شود و حتی یک گروه مخالف متعهد و آموزش دیدۀ میانه‌رو هم نمی‌تواند ثابت قدم بماند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا

پیش ازین، دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا گفته‌است که او ستراتیژی ایالات متحده امریکا در مورد حمایت از برخی از شورشیان را که علیۀ رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه می‌جنگند، تغییر خواهد داد.

اسد هم به تازه‌گی در گفتگو با تلویزیون پرتگال گفته منتظر است ببیند که آیا ترمپ چنین خواهد کرد یا نه.

اوباما اصرار ورزیده که ترمپ می‌تواند طرح‌ها و استدلال‌های خود را پیشکش کند ولی او گفته اگر ارزش‌های اساسی ایالات متحده امریکا مورد تهدید قرار گیرد، او صدایش را بلند خواهد کرد.

اوباما همچنین از ترمپ خواسته که حمایت ایالات متحده امریکا از نظم جهان لیبرال را حفظ کند و هشدار داده که صلح و رفاه جهان به این حمایت بستگی دارد.

XS
SM
MD
LG