لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

ترمپ می‌گوید در روز نخست کارش از توافق ترانس پاسیفیک خارج می‌شود


دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا

رئیس جمهور منتحب امریکا بعد از پیروزی در انتخابات هشتم نوامبر، در یک ویدیوی دو نیم دقیقه‌ای که از طریق شبکۀ یوتیوب نشر شد، برای نخستین بار تلاش کرده‌است تا بطور مستقیم با مردم در مورد اجندای کاری‌اش در نخستین روزهای انتقال قدرت صحبت کند.

دونالد ترمپ به تیم انتقالی‌اش دستور داده‌است تا لیست اقدامات اجرایی را ترتیب کنند که در نخستین روزهای ریاست جمهوری‌اش اتخاذ نموده و به گفته وی قانون و مشاغل را دوباره احیا خواهد کرد.

به نوشتۀ والستریت ژورنال ویدیوی نشر شده توسط دونالد ترمپ حاوی شش نکته ایست که اقدامات اجرایی در زمینۀ تجارت، مهاجرت، انرژی، محدویت‌های نظارتی، امنیت ملی و تغییرات اخلاقی، را شامل می‌شود.

اکثر این موضوعات قبلاً یا در جریان کمپاین انتخاباتی و یا هم در مرحلۀ انتقالی اعلان شده‌اند، اما دونالد ترمپ در مورد خدمات صحی قابل دسترسی، دیوار پیشنهادی‌اش در امتداد سرحدات امریکا با مکسیکو، مجموعۀ قوانین مالیات و یا توافق‌نامۀ اتمی با ایران که شامل استدلال‌های وی در انتخاب بودند، صحبت نکرده‌است.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا با مشخص ساختن اولویت‌های کاری‌اش در صد روز نخست بعد از مراسم تحلیف در بیستم جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی، تعهد کرده‌است که در روز اول کاری‌اش از توافق‌نامۀ همکاری‌های ترانس پاسیفیک خارج خواهد شد.

این توافق‌نامه بین ۱۲ کشور جهان امضا شده‌است.

دونالد ترمپ گفته است:

"من یک اطلاعیه صادر خواهم کرد که مصمم از همکاری‌های ترانس پاسیفیک که یک فاجعۀ باالقوه برای کشور ماست، خارج شوم."

شینزو ابی صدراعظم جاپان
شینزو ابی صدراعظم جاپان

شینزو ابی (Minister Shinzo Abe) صدراعظم جاپان در جریان مسافرت به ارجنتاین توافق‌نامۀ همکاری‌های آسیا پاسیفیک را بدون اشتراک امریکا بی‌مفهوم خوانده، گفته‌است:

"این توافق‌نامه غیر قابل مذاکره دوباره است و می‌تواند توازن اساسی منافع را متأثر کند."

در جاپان نگرانی در مورد اینکه دونالد ترمپ اظهارات کمپاین انتخاباتی‌اش را عملی نموده، جاپان را مجبور به پرداخت بخش بیشتر مصارف ۵۰ هزار نظامی امریکایی بکند که در این کشور مستقر اند، وجود دارد.

در حال حاضر جاپان سالانه حدود دو میلیارد دالر می‌پردازد که نصف مصارف استقرار نیروهای امریکایی در این کشور است.

XS
SM
MD
LG