لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

دشمنی باعث دشواری در داد و ستد احجار قیمتی افغانستان شده‌است


نشنل انترست

نشریۀ نشنل انترست چاپ امریکا با اشاره به وضعیت استخراج معادن در افغانستان تحت عنوان "عداوت های شخصی باعث دشواری در داد و ستد احجار قیمتی افغانستان شده‌است" می‌نویسد، تأسیساتی که در سایۀ صخره‌های بلند و تخته سنگ‌های خارای هندوکش در ولایت شمالی افغانستان در بدخشان اعمار شده‌اند، متروک و خالی از سکنه است، اما سراشیبی نزدیک این تأسیسات یکی از ثروت‌های افغانستان یعنی معدن مشهور لاجورد این کشور در جهان را در خود نهفته دارد.

به نوشتۀ نشریه نشنل انترست به این معادن در کنار سایر منابع طبیعی افغانستان، اکثراً به مثابۀ یک راه بیرون رفت از وابستگی این کشور به مساعدت‌های خارجی نگریسته می‌شود. به هر حال واقعیت معادن نشان می‌دهد که ثروت لاجورد افغانستان در بن بست دسایس سیاسی گیر مانده‌است.

نشریۀ نشنل انترست می‌نویسد، آخرین دشواری‌های لاجورد افغانستان که تا اکنون نیز ادامه دارد، در ماه جنوری سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی آغاز شد که یک گروه مسلح که نه با طالبان و نه هم با حکومت افغانستان ارتباط دارد، کنترول معادن را در ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان در دست گرفت.

به نوشته نشریۀ نشنل انترست، مقامات وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌‎گویند، تا زمانیکه امنیت مناطق اطراف معادن لاجورد تأمین نشود، آنها نمی‌توانند گام های لازم را در زمینۀ استخراج تحت کنترول دولت، هماهنگ سازند و مسئله امنیت معادن را به وزارت داخلۀ این کشور راجع می‌کنند.

نشریۀ نشنل انترست با اشاره به موارد مشخص اختلافات بین قدرتمندان محلی بالای کنترول معادن لاجورد می‌نویسد، اما برای معدنچیان و تجار احجار مسئله خیلی ساده‌است، آنها حکومت و افراد داخل آنرا به خاطر تلاش برای کنترول مجدد معادن لاجورد به منظور منفعت شخصی شان ملامت می‌کنند.

دسکاتس من

نشریه دسکاتس من (the Scotsmam) چاپ بریتانیا مطلبی را به نخستین سفر وزیر خارجۀ این کشور به افغانستان اختصاص داده، در بخشی از آن از قول بوریس جانسن (Boris Johnson) وزیر خارجۀ بریتانیا می‌نویسد که گفته است، "مساعدت‌های نظامی و تلاش‌های آموزشی نظامیان بریتانیایی در افغانستان در مهار ساختن تروریزم در منبع آن کمک می‌کند."

بوریس جانسن در جریان نخستین مسافرتش به افغانستان با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان و همچنان آموزگاران نظامی بریتانیایی که با نیروهای امنیتی افغانستان کار می‌کنند، ملاقات کرده‌است.

به نوشتۀ نشریه دسکاتس من، بوریس جانسن وزیر خارجۀ بریتانیا افغانستان را کشوری شگفت انگیزی خوانده‌است که صدها زن و مرد بریتانیایی به کار پُر افتخار در آن ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG