لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

مقامات افغان: پروسه خصوصی‌سازی "کابل بانک جدید" ادامه دارد


مقامات وزارت مالیه و بانک مرکزی افغانستان می‎گویند، پروسه خصوصی‌سازی "کابل بانک جدید"، ادامه دارد.

پروسه خصوصی‌سازی "کابل بانک جدید" از یک سال به این‌سو، ادامه دارد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، تمام اسناد قانونی پروسه خصوصی‌سازی "کابل بانک جدید" جهت نهایی ساختن به بانک مرکزی افغانستان ارسال شده و موضوع تحت بررسی قرار دارد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، فروش "کابل بانک جدید" باید مراحل قانونی خود را بگذارند.

محمد آقا کوهستانی رئیس خزانۀ وزارت مالیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این پروسه پس از طی سه مرحله یعنی مرحله داوطلبی، ارائه پیشنهاد یا آفر و مرحله ارزیابی فروش این بانک از سوی کمیته مؤظف وزارت مالیه، به بانک مرکزی ارائه شده‎است.

کوهستانی: تمامی اسناد آن از طرف ما بررسی شد.
کوهستانی: تمامی اسناد آن از طرف ما بررسی شد.

او افزود:

"تمامی اسناد آن از طرف ما بررسی شد، کمیته مؤظف که در وزارت مالیه بود، ابراز نظر کردند و آن‌را به بانک مرکزی فرستادیم. اکنون اسناد کمپنی تحت بررسی بانک مرکزی است."

به گفته رئیس خزانه وزارت مالیه، آن‎ها قبلاً دو آفر را اعلان کرده‌بودند، یکی شرکت مسلم کمرشل بانک پاکستان یا (امی سی بی) و دیگری شرکت (جی اس ای آریانا) که یکی از شرکت‎های افغانی بودند.

محمد آقا کوهستانی افزود، مسلم کمرشل بانک پس از اعلان داوطلبی دیگر آفر ارائه نکرد و به این ترتیب، صرف شرکت آریانا واجد شرایط خریداری این بانک باقی ماند و اسناد قانونی آن اکنون تحت بررسی بانک مرکزی قرار دارد.

اما ایمل عاشور سخنگوی بانک مرکزی افغانستان تائید کرد که اسناد یکی از شرکت‎ها از طریق وزارت مالیه به بانک مرکزی ارسال شده و تحت ارزیابی است.

عاشور: بررسی، مطالعه تخنیکی و اسناد زمان گیر است.
عاشور: بررسی، مطالعه تخنیکی و اسناد زمان گیر است.

او افزود:

"بررسی، مطالعه تخنیکی و اسناد زمان‌گیر است. آن زمانی‌که ما این ارزیابی را ختم کردیم و مراحل آن تکمیل شد، به وزارت مالیه تسلیم می‎کنیم و پس از آن وزارت مالیه در باره فروش و عدم فروش آن تصمیم می‎گیرد."

در حال حاضر وزارت مالیه افغانستان سهم‌دار صد در صد کابل بانک جدید بوده و این وزارت پس از طی مراحل خصوصی‌سازی در مورد فروش آن تصمیم می‎گیرد.

مقامات وزارت مالیه و بانک مرکزی در صحبت با رادیو آزادی گفتند که "کابل بانک جدید" به طور عادی فعالیت دارد، عرضه خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه می‎کند، نماینده‎گی‎های آن در تمام نقاط فعال اند و در سه ربع اول سال مفاد کرده‎است.

اما کابل بانک سابق و کابل بانک جدید، دو بانک مجزا بوده که به گفته رئیس خزانه وزارت مالیه یکی به تصفیه رفته و دیگر تحت قیمومیت وزارت مالیه فعالیت می‎کند.

محمد آقا کوهستانی گفت، کار تصفیه کابل بانک سابق، موضوع حصول و حسابات بانکی آن مربوط مدیریت تصفیه بانک مرکزی بوده و آن‎ها امور تصفیه کابل بانک سابقه را به پیش می‎برند.

XS
SM
MD
LG